Kunskapsnivån förbättrad på Frösåkersskolan

Trots att elevernas kunskapsresultat förbättrats på Frösåkersskolan i Östhammar ligger andelen elever som inte når målen ännu under rikssnittet.

Östhammar2011-04-21 13:53

Kunskapsresultaten bland eleverna på Frösåkersskolan i Östhammar har förbättrats de senaste fem åren. Men andelen elever som inte når målen i alla ämnen ligger fortfarande under det genomsnittliga värdet för riket. Det konstaterar Skolinspektionen efter sin tillsyn.

Vårterminen 2006 uppnådde endast 61 procent av eleverna målen i alla ämnen. 2010 var det 70 procent. En klar förbättring alltså, men samtidigt var det genomsnittliga värdet för riket 77 procent. Något som gör att Skolinspektionen menar att måluppfyllelsen trots allt inte är tillräckligt hög.

Av de elever som gick ut Frösåkersskolan 2010 var 92 procent behöriga till gymnasiets nationella program. Det resultatet var bättre än det genomsnittliga värdet för riket som låg på 88 procent.

Samtidigt varnar man för att skolan riskerar att bli en så kallad ”treämnesskola”. Det vill säga att man satsar på att alla ska nå målen i svenska, engelska och matematik på bekostnad av att många inte når målen i övriga ämnen.

Skolan som har elever från årskurs 7–9 får också kritik för att andelen pojkar som når målen i samtliga ämnen sjunkit de senaste åren, från 63 till 58 procent. En siffra som Skolinspektionen finner ”anmärkningsvärt låg”. ”Vid tiden för tillsynen saknas en analys av detta låga resultat” skriver myndigheten.

Det finns också brister när det gäller hur elevers frånvaro rapporteras till föräldrarna och hur utvecklingssamtalen fungerar. I det senare fallet har föräldrar haft en möjlighet att tacka nej till ett muntligt samtal, något som inte är förenligt med intentionerna i grundskoleförordningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!