Östhammarsbon Mohammad Sabur kommer ursprungligen från Bangladesh och har en son som går i årskurs 3 på en skola i Östhammar. När Mohammad Sabur skickade en hälsning till modersmålsläraren i Uppsala fick han ett oväntat svar: Visste han att undervisningen hade dragits in av kommunen från och med i höst?
– Vi visste ingenting. Veckan efter skickade jag ett mejl till skolan och fick svar att undervisningen via videolänk inte skulle fortsätta. Det kändes jättedåligt, säger Mohammad Sabur och tillägger att forskningen visar att modersmålsundervisning gör det lättare att lära sig ett nytt språk.
I hemmet pratar familjen bengali hela tiden, för att hålla modersmålet levande och vidga de tre barnens språkkunskaper. Men enligt Mohammad Sabur räcker det inte.
– Nej, det räcker inte att bara prata. Man måste lära sig att skriva också, och om barnen inte har regelbundna lektioner på videolänk med andra vill de kanske inte lära sig bengali heller. De har ju ingen utanför familjen att prata med här i Östhammar.
Gimobon Stergios Antoniadis hade fått information om att hans sjuåriga dotter skulle få välja mellan grekiska och rumänska, som också talas i familjen, från årskurs 1 på skolan i Gimo i höst. De ansökte om grekiska. Men vid terminsstarten fick han muntligt besked att det blivit nej.
– Jag känner mig riktigt besviken. Både jag och min fru arbetar och gör rätt för oss och bidrar till den här kommunen genom att betala mycket skatt.
Stergios Antoniadis undrar hur mycket det kan kosta för kommunen att ha undervisning via videolänk en gång i veckan. När han får veta att besparingens storlek inte retts ut inför beslutet blir han förvånad.
– Vill man inte utreda vad det kan kosta betyder det att man bara vill göra det enkelt för sig. Vi snackar småpengar.
Mohammad Sabur – som själv är kommunpolitiker för V – menar att barn- och utbildningsnämnden borde kunna dra in på något annat, som inte slår mot enskilda barn.
– Hela familjen blir stressad av det här. Och hur mycket sparar nämnden? De kanske kan spara in lite på dyra konferenser i stället. Det borde gå att göra billigare.
Enligt skollagen är kommunen inte skyldig att erbjuda modersmålsundervisning om det är färre än fem barn. Hur ser du på det?
– Man kan inte bara stoppa en utbildning på barnets bekostnad, det är mycket konstigt. Barn är inte som vi vuxna. Det här handlar om deras framtid och om Sveriges framtid.