En bil i taget kan nu passera över Karöbron på väg 1195 utanför Östhammar. Större lastbilar får inte passera över bron utan tvingas köra en omväg.
Det vill Trafikverket nu göra något åt och i slutet av förra veckan sattes stolpar med färgmarkeringar upp vid sidan av vägen.
– Det handlar om att vägbanken ska breddas 350 meter söder om bron så att det blir två filer norrut. I den här veckan kommer vi att komma dit och ta borrprover för att se vilka förstärkningar som behövs av marken, säger projektledare Rolf Rudman.
Resultatet av det arbetet kommer att ligga till grund för en arbetsplan och en bygghandling med en uppskattning av kostnaderna. Pengar till breddningen finns redan avsatta. Samtidigt kommer man också att utreda kostnaderna för att muddra på platsen.
– En muddring ska göras men det finns många osäkra faktorer och det är inte säkert att det bara ger positiva effekter. När det kan bli av beror helt och hållet på hur mycket det kostar, säger Anders Bodeberg, ansvarig planerare på Trafikverket.
Tidigare har det diskuterats att i stället bygga en helt ny längre bro över sundet som skulle öppna upp den trånga vattenpassagen under bron.
Men det är inte aktuellt längre eftersom det skulle vara en mycket kostsam åtgärd.
– Det har egentligen aldrig varit högaktuellt. Vi har tittat på de olika alternativen och att bygga en längre bro bedöms inte vara samhällsekonomiskt rimligt. Det skulle röra sig om 20–30 miljoner i sådana fall, säger Anders Bodeberg.
Något som Yngve Gustavsson, närboende som engagerat sig i frågan, reagerar starkt emot. Han har bland annat varit med i Föreningen för friskare vatten i Gran- och Östhammarsfjärden och sitter nu i det lokala Fjärdrådet.
– Man borde satsa på en större bro i stället. Vi vill ha bättre vattenflöde för att rädda Granfjärden och det finns EU-direktiv om att vattenkvaliteten ska förbättras i sådana här innerfjärdar. Om man bara breddar brobanken nu så bygger man fast sig i en lösning som var fel från början, säger han.
Yngve Gustavsson ser inte heller hur en muddring skulle kunna förbättra situationen eftersom grundproblemet, den trånga passagen för vattnet som rinner från Granfjärden ut i Östhammarsfjärden, då finns kvar.
Trafikverkets arbetsplan kan vara klar i början av september. Tidigast i höst kan arbetena komma att påbörjas.