Vid den senaste upphandlingen av bilar fick inte ledamöterna i kommunstyrelsens arbetsutskott se beslutsunderlaget. Nu befarar Moderaterna att kommunledningen låtit miljöhänsyn och pris styra och att hemtjänstens arbetsmiljö offrats på kuppen.
Kommunen köpte nyligen in 30 elbilar av märket Renault Zoe. Enligt Pär-Olof Olsson (M) har just den biltypen fått kritik för att inte fungera i kyla. Han refererar till Östersunds kommun, som köpt in likadana fordon. När det blev kallt orkade batterierna inte ladda. Bilarna gick helt enkelt inte att starta.
– Det visade sig att är det 15 minus måste de stå i garage och det har ju inte kommunen tillgång till, säger Pär-Olof Olsson (M).
Han är framför allt kritisk till att inte ha släppts in i beslutsprocessen.
– Det är ju svårt att ha synpunkter på något som man inte fått ta del av, säger han och undrar vilka hänsyn som fått råda i upphandlingen.
– Överskuggar miljöhänsynen arbetsmiljön för vår hemtjänstpersonal? Har man frågat hemtjänstpersonalen vad de behöver?
Pär-Olof Olsson tycker att de senaste årens upphandlingar saknat en röd tråd.
– Vi har gått från etanol, via mini-suvar till sportiga hybrider och nu el. Detta behöver styras upp.
Moderaterna vill se tydligare riktlinjer för fordonsupphandling och skickar nu ärendet till kommunfullmäktige. Pär-Olof Olsson har ställt en fråga till kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (C). Men han får vänta på svaret ett tag till.
– Jag har inte läst motionen och interpellationen ordentligt ännu. Så i dagsläget har jag ingen kommentar, mer än att jag litar på att tjänstemännen har ändamålsenligheten för ögonen i sådana här ärenden, säger Jacob Spangenberg.
I upphandlingsarbetet har tjänstemännen följt de direktiv de fått, nämligen att upphandla fossilfria fordon. Några exemplar av den valda modellen fanns redan i bilparken.
– Naturligtvis har vi valt bilar där leverantören garanterat att de uppfyller kraven. Vi har testat de här bilarna i snart fyra år och de har fungerat bra, säger Marcus Jakobson, fordonsansvarig på Östhammars kommun.
Han berättar att de fördelat bilarna så att de körs på sträckor där det fungerar rent praktiskt. Och ja, det finns lite frågetecken kring batterikapaciteten.
– Har bilen ett 12-voltsbatteri som är lite trött kan det bli startproblem med en elbil, på samma sätt som med en vanlig bil, så det håller vi ett öga på, säger Marcus Jakobson.