Kravet: Sänk hastigheten på farliga vägen

Trafiksituationen på Husbackavägen i Östhammar är farlig, det menar Hans-Björn Eriksson vars vän fått slänga sig i diket för att inte bli påkörd. Nu vill han se en sänkning av hastigheten.

Hans-Björn Eriksson vill se en sänkning av hastigheten på Husbackavägen.

Hans-Björn Eriksson vill se en sänkning av hastigheten på Husbackavägen.

Foto: Johan Järup

Östhammar2021-08-28 20:00

Husbackavägen mellan Husbackabron och Vadbacksvägen slingrar sig i kringelkrokar fram mellan husen. I många fall är också sikten skymd av träd och buskar. Trots det är högsta tillåtna hastighet 70 kilometer i timmen på större delen av sträckan. Då vägen är smal finns det knappt heller något utrymme att promenera vid sidan om. Boende i området försökte för tio år sedan att få hastigeten sänkt till 50, dock utan framgång. Svaret de fick av länsstyrelsen då var att bilförare måste anpassa sin hastighet efter omständigheterna. Nu hoppas Hans-Björn Eriksson på att få till en ändring för att göra vägen säkrare för de som bor i området och sätter sin förhoppning till kommunen.

– Jag var i kontakt med länsstyrelsen som avfärdade det med standardfrasen att de av princip inte gör något om inte synnerliga skäl finns. Synnerliga skäl är inte hastighet, utan det kan vara om trafiken har ökat. Men inga mätningar har gjorts sedan 2015. Där ligger det an på kommunen att beställa en ny mätning från Trafikverket.

undefined
Hans-Björn Eriksson vill se en sänkning av hastigheten på Husbackavägen.

Han tar även upp en händelse förra sommaren där hans vän fick kasta sig ned i diket med sin hund för att inte bli påkörda av en skolbuss.

– Vi polisanmälde det, men det var ord mot ord och anmälan lades ned.

Jacob Spangenberg (C), kommunstyrelsens ordförande, känner inte till att frågan om Husbackavägen har varit uppe för diskussion. Han delar dock åsikten om hastigheten på vägen och säger att han inte är främmande för att ta upp frågan i kommunstyrelsen.

– Men befälsföringen i de här sammanhangen är väldigt tillkrånglad. Det är tre parter på något sätt, med kommunen, länsstyrelsen och Trafikverket.

undefined
Vägen är smal och det är svårt för mötande trafik att köra i högsta tillåtna hastighet.

För fem år sedan släppte kommunen en gång- och cykelplan där man satte up de mål man ville nå mellan 2016 och 2020. Där tas Husbackavägen upp där man i tre olika etapper har tänkt att bygga gång- och cykelväg med belysning. Kommunen menade då att kostnaden var svårberäknad på grund av kostsam terräng, utrymmesbrist och markinlösen.

– När det kommer till gång- och cykelvägar måste man göra ganska hårda prioriteringar då de kostar mycket. Hittills har vi prioriterat områden där det rör sig många människor, säger Jacob Spangenberg.

Hans-Björn Eriksson säger att han inte tycker hela vägen behöver få en gångväg.

– Man behöver inte få till alla samtidigt, börja med de farligaste som etapp tre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!