Krav på ökad vägsatsning

Byggnadsnämnden i Östhammars kommun vill att länsväg 288 blir en mötesfri 2+1-väg ända till Börstil. Man vill också att gång- och cykelvägar prioriteras på hela sträckan.

Foto: Rolf Hamilton

Östhammar2009-09-01 06:01
Regionförbundet har skickat ett förslag till en ny länstransportplan för åren 2010-2021 på remiss, och byggnadsnämnden har lämnat ett antal synpunkter som man vill att Regionförbundet tar hänsyn till.

Bland annat vill nämnden att hela vägsträckan från Jälla till Börstil blir mötesfri 2+1-väg. I Vägverkets preliminära förslag har man bara tänkt att sträckan Jälla-Hov ska vara växlande tvåfilig.
- Vi tycker att det finns de behoven ända till Börstil, säger Ann-Katrin Malmström (BOA), som är vice ordförande i byggnadsnämnden.
Vägverket har i sina preliminära planer tänkt att sträckan Hov-Börstil ska vara mötesfri 1+1-väg med omkörningssträckor på 20 till 30 procent av vägen.

Men byggnadsnämnden anser att det kan leda till problem med kollektivtrafik och jordbruksfordon, som håller lägre hastighet än föreslagna 100 km/tim, om det inte finns tätare omkörningsmöjligheter.
- Det är ganska många jordbruksfordon som kör här och det bromsar upp trafiken väldigt, säger Ann-Katrin Malmström.
Byggnadsnämnden vill också att gång- och cykelvägar prioriteras på hela sträckan.
- När man ändå bygger är det lika bra att göra det ordentligt. Vi har väldigt många som cyklar längs vägen, inte minst mellan Gimo och Östhammar. Nu är det ju närmast livsfarligt, säger Ann-Katrin Malmström.

Med tanke på att SKB planerar att förlägga slutförvaret av kärnbränsle till Forsmark och att Dannemora Mineral tänker återuppta gruvbrytningen i Dannemora vill byggnadsnämnden att Regionförbundet prioriterar trafiksäkerhetsåtgärder på väg 290, väg 292 och väg 76. Som förslaget ser ut just nu kommer hastigheten på väg 290 och 292 annars att sänkas till 80 km/tim, säger Maria Lundholm som är planarkitekt på Östhammars kommun.
- Regionförbundet har en pott för korsnings- och sidoområdesåtgärder och vi lägger fram våra argument för att man ska prioritera våra vägar.

Byggnadsnämndens yttrande ska behandlas inom kort av kommunstyrelsen, som ska lämna det formella svaret till Regionförbundet. Länstransportplanen är ett planeringsdokument som ska fastställas senare i vinter.
- Sedan är det Vägverket som tar beslut om vad som faktiskt ska byggas, utifrån vad som är lämpligt med deras ekonomiska ramar, säger Maria Lundholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om