Krav på bälten i alla bussar

Installera bälten i samtliga bussar som kör för Upplands Lokaltrafik, UL, och satsa mer på anropsstyrd trafik. De kraven framför Östhammars kommun vid ägarsamrådet i dag torsdag.

Östhammar2008-04-17 00:01
Ägarsamrådet består av politiker från landstinget och kommunerna i Uppsala län, som gemensamt äger UL. Östhammars kommun lämnade redan i höstas önskemål om installation av bälten i alla bussar. Bakgrunden var krav från föräldrar till elever som åker buss till och från skolan. Svaret blev att det skulle kosta cirka 8 miljoner kronor, vilket enligt ägarsamrådet vore för dyrt. I den nya skrivelsen påpekar Östhammars kommun att summan sannolikt är lägre i dag, eftersom ett antal äldre bussar redan har bytts ut mot nya bussar med bälten.

Kommunalrådet Jacob Spangenberg (c) hoppas att kommunens påtryckningar ska ge resultat den här gången.
- Vi hoppas att det här är droppen som urholkar stenen, och att de andra ägarna tar sitt förnuft till fånga. Det är helt sjukt att skolskjutsverksamheten trafikeras med gamla bussar som saknar bälten.
Enligt Ylva Cohn som jobbar med avtalsfrågor på UL skulle det kosta 70 000 kronor per buss att eftermontera bälten. Bolaget planerar i stället att alla bussar ska vara försedda med bälten till sommaren 2011, efter nästa upphandling.
Kommunalrådet Anna-Lena Söderblom (m) i Östhammar anser precis som Jacob Spangenberg att det vore fel att vänta så länge.
- Jag tycker att det är ologiskt. Vi kräver att alla som åker bil ska ha bälte, för annars är det inte trafiksäkert. Då borde samma sak gälla busstrafiken.

Östhammars kommun kommer vid mötet också att framföra önskemål om att UL ska prioritera arbetet med anropsstyrd trafik, som innebär att resenärer på vissa linjer ringer och beställer transport inför en resa. I en skrivelse påpekar Östhammars kommun att det i UL:s ägardirektiv står att anropsstyrd trafik kan vara lämpligt för trafik med låg efterfrågan.
- Kollektivtrafiken måste bestå av flexibla lösningar utifrån den geografi som vi har i vår del av länet. Med anropsstyrd trafik kan också storleken på fordonen anpassas utifrån hur många som ska åka, säger Anna-Lena Söderblom.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om