Det framgår av Trafikverkets utredning som blev klar i veckan.
Den sista etappen av Trafikverkets ombyggnad av väg 288 är sträckan mellan Gimo och Börstil. Nu är utredningen för vägavsnittet klar och Trafikverket lyfter fram tre alternativ som alla innebär att väg 288 dras om. Syftet är att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten. Trafikverket slår fast att regionala resor är det viktigaste intresset. Trafikverket betonar att lokaliseringen av slutförvaret i Forsmark och verksamheten i Hargshamn är viktiga faktorer till ställningstagandet. Många besökare som tar sig ut till Upplandskusten använder också vägen.
De tre alternativen innebär att trafiksäkerheten och restiderna förbättras avsevärt jämfört med dagens väg. Vägen blir mötesfri och hastighetsgränsen kan höjas till 100 kilometer i timmen. Samtidigt minskar bullerstörningarna för boende som i dag bor längs med vägen. De två första alternativen betyder att vägen dras genom skogen och kommer då ligga söder om den befintliga vägen. Dragningen innebär att resvägen kortas med tre kilometer i båda alternativen.
Det första alternativet betyder att en järnvägsbro behöver byggas i Gimo, medan det andra kräver att en ny bro byggs över Olandsån. Enligt Trafikverket får det första alternativet dock minst konsekvenser för skog och mark med höga naturvärden och gynnar pendlare som reser mellan Östhammar och Uppsala. Det andra alternativet, som är betydligt dyrare, gynnar i första hand pendlare mellan Östhammar och Gimo och kräver större intrång i naturen. Här måste man dessutom göra omfattande geotekniska förstärkningsarbeten på åkermarken mellan Risinge och Gimo. I båda fallen föreslår Trafikverket att korsningen mellan väg 288 och väg 76 i Börstil byggs om till en rondell.
Det tredje alternativet är en kombination av ombyggnation av den befintliga vägen och en ny sträckning. Sträckan Gimo och Hökhuvud byggs om och mellan Hökhuvud och Ed dras en ny väg fram. Enligt alternativet byggs korsningen mellan Bruksgatan och väg 288 om till en rondell. Detta alternativ innebär förmodligen intrång i fornlämningar blir nödvändiga. Samtidigt bedömer Trafikverket att en sträckning av vägen mellan Hökhuvud och Östhammar skulle få negativa konsekvenser för landskapsbilden. I restid vinner främst de som ska mot platser norr om Östhammar. Detta alternativt är mest gynnsamt för framtida bostadsbyggande norr och söder om Östhammar, skriver Trafikverket.