Konsumentvägledning minskas i Östhammar
I framtiden kommer konsumentvägledaren i Östhammars kommun bara att arbeta 50 procent, jämfört med tidigare 60 procent. Kommunledningen menar att det inte är nödvändigt med mer.
Men i samma veva minskas konsumentvägledarens tjänst ner med tio procent, något som kom som en överraskning för May Strandberg.
- Det kommer att innebära minskad tillgänglighet, kommenterar hon som också arbetar vid Konsument Uppsala.
Men kommunalrådet Margareta Widén Berggren (s) säger att det från början varit bestämt att Östhammars kommun bara skulle ha en halvtidstjänst som konsumentvägledare. Det var sedan Önab som valde att ge May Strandberg en tjänst på 60 procent.
- Men det behovet finns inte. Vi klarar det med 50 procent och har inga möjligheter att utöka, säger Margareta Widén Berggren.
Östhammars kommun hade under många år ingen konsumentvägledare alls och därför är May Strandberg mycket glad över att verksamheten nu permanentas.
- Men önskemålet från Konsumentverket är att det ska vara en heltid på 20 000 invånare och där är vi långt ifrån idag, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!