Konsumentvägledare vill nå ungdomar

Att nå ungdomar på väg ut i livet och att informera om tryggare sätt att handla via internet. Det ser May Strandberg, konsumentvägledare i Östhammar, som sina viktigaste uppgifter under 2008.

May Strandberg

May Strandberg

Foto: Emma Garpebring

Östhammar2008-01-20 00:01
Förra året toppade Östhammars konsumentvägledare antalet förebyggande informationssamtal i Uppsala län. Närmare 1600 personer nådde hon - genom att bland annat hålla föreläsningar för gymnasieelever, i pensionärsorganisationer och för nyblivna föräldrar - och det är ett antal som kan jämföras med exempelvis Uppsala kommun, där drygt 1300 förebyggande informationssamtal hölls.

De förebyggande samtalen, som May Strandberg ser som mycket viktiga för att förhindra framtida problem för konsumenterna, ökade också kraftigt jämfört med 2006. Då registrerade hon drygt 1100 sådana samtal och ökningen beror till stor del på att hon förra året deltog i energimässan på Bruksgymnasiet i Gimo, som då utvecklades till en energi- och konsumentmässa.
Däremot minskade antalet rådgivande kontakter, från 2006 års 662 stycken till 601, och det tror May Strandberg kan ha två orsaker:
- Dels förstås för att jag varit ute och arbetat mer förebyggande och därför varit svårare att nå, men också och kanske främst för att vi i hela landet såg en topp 2006 vad gäller problem med hantverkstjänster. Dessa har minskat kraftigt i hela landet.

Under innevarande år vill May Strandberg satsa ytterligare på det förebyggande arbetet och då främst för ungdomar. Detta för att de, när de lämnar föräldrahemmet, inte ska hamna i skuldfällor genom att tro att man behöver allt som marknadsförs.
- Dessutom vill jag få människor att vara mer observanta när de handlar via internet, så att de inte blir lurade, säger May Strandberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!