Konsumentvägledare slår larm om knep vid hemförsäljning
Dörrförsäljarna uppmanar kunderna att börja använda dammsugaren omgående. Men sedan får de inte lämna tillbaks varan eftersom maskinen är använd. Ett antal sådana ärenden har konsumentvägledaren May Strandberg i Östhammars kommun fått på sitt bord den senaste tiden.
- Att folk vill köpa så här dyra städmaskiner till hemmet lägger jag mig inte i, det kan handla om så mycket som 25 000-30 000 kronor med tillbehör. Men det sorgliga är att försäljarna uppmanar folk att börja använda den direkt och sedan säger man att ångerrätten inte gäller för att man använt dammsugaren. Så får det absolut inte gå till, säger May Strandberg.
Rätt att ångra sig
Enligt ångerrätten som gäller för all försäljning i hemmet, via telefon eller köp över nätet har kunden rätt att ångra sig inom loppet av två veckor. Men den vara som lämnas tillbaka ska vara i lika gott skick som när kunden fick den.
Enligt Josefin Sandstedt, jurist på Konsumentverket, blir det en bedömningsfråga från fall till fall hur mycket kunden kan använda sin vara innan ångerrätten går förlorad.
- Allmänna reklamationsnämnden har prövat det här vid något tillfälle och enligt deras utlåtande kan kunden visst få använda maskinen någon enstaka gång, exempelvis för att städa upp efter försäljarens demonstration, men man kan inte använda den någon vecka eller så.
Vill inte kommentera
Svenska G3 vill inte alls prata om hur deras hemförsäljare agerat i Östhammar. En kvinna på huvudkontoret i Sundsvall hälsar bara helt kort.
- Inga kommentarer.
May Strandberg säger att hon som konsumentvägledare inte vill vända sig mot något enskilt företag men hoppas att allmänheten ska se upp och tänka sig för före köpet. Dammsugarförsäljare från olika firmor kan vara mycket påstridiga.
- Just nu är det mycket hemförsäljare, kanske för att de räknar med att folk finns hemma under sommaren.
UNT-fakta
Lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal säger att: Kundens ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. För att kunna få tillbaka pengarna är kunden dock skyldig att "hålla varan i lika gott skick" som när han/hon fick den. Man har rätt att göra sådana ingrepp i varan som är nödvändiga för att undersöka den. Men om varan skadas eller kommer bort för att kunden är vårdslös går ångerrätten förlorad.
Vid all hemförsäljning ska kunden dessutom få en så kallad ångerblankett med skriftlig information om vad som gäller.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!