Kommunstyrelsens arbetsutskott (ks-au) beslutade på onsdagen att ställa sig bakom ett förslag till en skrivelse som ska skickas till Region Uppsala. I texten står att det skulle vara mycket olyckligt för den expansiva region Uppsala att inte göra hela sträckningen på väg 288 mellan Uppsala-Östhammar till en 2+1-väg "där så är möjligt på kvarvarande sträcka". 2+1-väg innebär att det omväxlande är två filer i den ena färdriktningen och en i den andra. Kommunen yrkar på att en sådan väg på sträckan Gimo-Börstil ska inarbetas i den nya länstransportplanen och "förutsätter att region Uppsala tar ansvar för att avsätta de medel som behövs för att realisera en 2+1-lösning".
KS-au öppnar även dörren för gå in i en diskussion om medfinansiering. Enligt en ny utredning som Trafikverket tagit fram fattas cirka 75 miljoner kronor för en 100-väg mellan Gimo och Börstil. Det skulle kosta 255 miljoner, och i den nuvarande länstransportplanen finns 180 miljoner avsatta.
– Min bedömning är att det är otroligt viktigt att det här går av stapeln. Skulle det fattas pengar i regionen för att genomföra en 2+1-väg tycker jag att kommunen kan vara med och finansiera en del, antingen själv eller via mervärdesavtalet med SKB, säger kommunstyrelsens ordförande Jacob Spangenberg (C).
Har kommunen råd att satsa 75 miljoner?
– Vi har inte råd att vara utan den här vägen i sin helhet. Det är vad vi vill visa med vår skrivelse. Hur saker sedan ska gå till eller om det blir en förhandling vet vi inte, men det absolut viktigaste är att det här blir ett namnsatt objekt i den nya länstransportplanen.
Oppositionsrådet P-O Olsson (M) står bakom förslaget.
– Vi är hundra procent överens här. Utgångspunkten är att kommunen inte ska täcka de 75 miljonerna. Men vi anser att det är viktigt för Östhammars kompetensförsörjning och även för trafiksäkerheten att det blir en 2+1-väg ända till Börstil.
Christian Mineur på Trafikverket region Öst har varit med och tagit fram den nya utredningen som UNT skrivit om. Han säger att det handlar om en förenklad utredning utifrån den flerpartsöverenskommelse som tecknats i höstas med Region Uppsala och Östhammars kommun. Detaljer kring vägens dragning och var mötesfria omkörningssträckor kan förläggas blir något som får utredas i en vägplan med sedvanlig samrådsprocess, när Region Uppsala klubbat den nya länstransportplanen år 2018 och valt vilket vägalternativ man vill gå vidare med. En säkrare 80-väg på befintlig sträckning är fortfarande tänkbart.
– Vi räknar med att det underlag som krävs tar cirka tre år att ta fram. Upphandling av entreprenör och byggstart skulle då vara möjligt tidigast 2021-22 i det här fallet, om det inte möter några större hinder eller frågetecken på vägen, säger Christian Mineur.