Känner sig lurad av Tele 2
Östhammarsbon Greta Sundberg träffade några trevliga försäljare från Tele 2 på torget i Östhammar, som fick henne att byta telebolag. När fakturan kom blev det en obehaglig överraskning.
Greta Sundberg litade på försäljarna som representerade Tele 2 vid Rådhustorget i Östhammar, i stället för att läsa det finstilta i kontraktet.
Foto: Josef Nylén
- Försäljarna kontaktade alla på torget som såg ut att vara pensionärer, och sade att man skulle få ett förmånligt erbjudande. De var mycket trevliga och lovade att om jag bytte till dem skulle det inte bli dyrare för mig än vad Vattenfall varit.
Greta Sundberg skrev på kontraktet, men när första fakturan kom blev hon överraskad. Förutom den fasta nätavgiften som var lika hög som Vattenfalls avgift fanns både samtalsstart- och minutkostnader specificerade. Det sistnämnda hade hon inte haft hos Vattenfall, och eftersom hon talar mycket i telefon blev det en rätt hög kostnad.
- Jag känner mig lurad, säger Greta Sundberg.
I kontraktet står visserligen finstilt att det tillkommer både samtalsavgift och minutavgift, men det sade försäljarna inget om.
- Man ska inte tro att det som de säger är sant. Men man får stå sitt kast när man gör sådana här dumheter.
Greta Sundberg vill varna andra för att låta sig luras i liknande sammanhang.
- Man måste läsa med förstoringsglas vad som står i kontraktet.
Konsumentrådgivaren May Strandberg säger att telefoni- och bredbandsbolag befinner sig högt på klagomålslistan bland konsumenter som hör av sig, både i Uppsala och Östhammar.
- Det är otroligt vanligt att avtalen är svårlästa. Jag skulle önska att det fanns regler både för språk och stilstorlek i sådana här avtal så att det blev möjligt att begripa dem för alla. Men så ser det tyvärr inte ut.
När man väl har satt sin namnteckning på ett kontrakt är man i princip fast.
- Det är mycket svårt för en konsument att bevisa att säljaren sagt något annat än det som står i kontraktet. Ofta ingår också finstilta uppgifter om bindningstid i ett par år och då kan man känna sig riktigt lurad, säger May Strandberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!