Hösten 2020 muddrades farleden in till Hargshamn. Enligt vattendomen från 2012 fick max 232 000 kubikmeter massor tas upp och dumpas på angiven plats. Men när Sjöfartsverket kontrollerade entreprenörens arbete visade det sig att bolaget muddrat betydligt mer än vad tillståndet anger. Enligt kontrollen hade man grävt upp 385 000 kubikmeter massor. Ett överskridande på 70 procent. Farleden har i muddringsområdena blivit i genomsnitt 0,9 meter djupare än vad som var tillåtet.
Nu riskerar Sjöfartsverket åtal för misstänkt otillåten vattenverksamhet och otillåten dumpning enligt miljöbalken. Bakom åtalsanmälan står länsstyrelsen i Uppsala län.
– Vad vi förstår har Sjöfartsverkets entreprenör haft problem med kalibrering av utrustning, vilket har inneburit att de hela tiden trott att de grävt på rätt djup. Men så var inte fallet, säger Daniel Melin, vattenhandläggare på länsstyrelsen i Uppsala.
All muddring grumlar vattnet och påverkar vattenlevande organismer. I miljötillståndet som Sjöfartsverket fick 2012 ingick redan från början en kompensation för skador på fisket i form av en fiskeavgift på 340 000 kronor. Avgiften har tagits fram i en utredning där man beräknat hur stor påverkan muddringen kan tänkas ha på fisk och andra djur som lever på platsen.
– De tillsynsåtgärder som är möjliga i detta fall är antingen att kräva återställning eller att besluta om ytterligare fiskeavgift. Hur mycket pengar det i så fall kan handla om är något vi tittar på nu, säger Daniel Melin.
Enligt slutrapporten från muddringsarbetet i Hargsfjärden kan den stora övermuddringen ha flera orsaker. Sjöfartsverkets utredning har visat att muddringsentreprenören hade problem med kalibrering av sina instrument. Men myndighetens analys är också att muddringsentreprenören brustit i sin egenkontroll. Problemen upptäcktes först vid Sjöfartsverkets kontroll av entreprenören.
– Vi beklagar att vår entreprenör inte lyckats genomföra uppdraget enligt vår överenskommelse i just den här delen. När vi upptäckte överträdelsen vidtog vi åtgärder för att begränsa övermuddring, säger Melica Cliffoord, miljöspecialist vid Sjöfartsverket och tillägger att det pågår en skadereglering mellan Sjöfartsverket och entreprenören.
Anledningen till muddringen hösten 2020 var att fördjupa hamninloppet för att kunna ta emot större fartyg i framtiden.