Jularbomuseet har rest sig efter branden

Ett och ett halvt år efter branden som kunde ha ödelagt hela Håkan Petterssons samling, står det nya Jularbomuseet nu klart att ta emot besökare.

Östhammar2017-04-30 08:00

Drömmen om Elin. Avestaforsens brus. Livet i Finnskogarna. Det är några av de över hundra låtar som dragspelaren Calle Jularbo skrev under sin livstid.

– Han har fortfarande det skandinaviska rekordet vad gäller skivinspelningar, 1576 stycken för att vara exakt. Men tyvärr är det sällan hans musik spelas på radion idag, säger Håkan Pettersson.

I Jularbomuseet i Rasten, mellan Alunda och Österbybruk, strömmar dock dragspelsmusiken ut ur högtalarna och Håkan Pettersson får svårt att stå still. Det här är den bästa musik han vet och dessutom älskar han att dansa.

Att han nu återigen kan stå i sitt museum, spela Jularbos låtar och se ut över sin stora samling dragspel, bilder och affischer ser han som en ynnest. Samlingen var nämligen bara minuter från att gå om intet, då för ett och ett halvt år sedan.

– Det var i slutet av november 2015 som min bror Tomas hörde larmet från museet tjuta mitt i natten. Han bor i grannfastigheten och larmade räddningstjänsten samtidigt som han sprang hit. Jag vågar fortfarande inte tänka på vad som hade hänt om han inte varit hemma, säger Håkan Pettersson.

Själv vaktade han barnbarn i Uppsala den aktuella kvällen och han minns ingenting av resan hem till Rasten. Däremot minns han blåljusen som blinkade när han närmade sig bostaden och det intilliggande museet

Branden började på baksidan av museibyggnaden och polisen konstaterade snart att den var anlagd. Någon skyldig hittades dock aldrig och utredningen är numera nedlagd.

– Vi lyckades rädda omkring 95 procent av alla samlade föremål, så förödelsen blev inte så stor som vi först befarade. Men mycket blev rökskadat och många bilder har vi varit tvungna att ta fram nya kopior av.

Under rivningen av den brandskadade byggnaden och uppbyggnaden av den nya upplät Upplandsmuseet plats för alla kvarvarande föremål i museets lager i Morgongåva.

– Det var förstås ovärderligt och detsamma gäller allt stöd jag fått från privatpersoner och lokala hantverkare. Jag har fått ekonomiska bidrag och flera hantverkare har hjälpt mig med gratis dagsverken, säger Håkan Pettersson.

Två av dem som bidragit mest är Bo Aronsson och Ove Ragnarsson från Ramhäll. De har lagt ner många dagars arbete på att fixa all el i det nya museet, som till ytan är närmare 130 kvadratmeter och dubbelt så stort som det gamla.

Lördagen den 6 maj slår Håkan Pettersson upp porten till det nya Jularbomuseet för besökare för första gången. Då är det högtidlig invigning för speciellt inbjudna med tal av Calle Jularbos barnbarn Lena Jularbo-Branner och underhållning av Nils Fläcke, Anders Larssons orkester, Jernbrukarna samt Britt-Marie Jonsson & Tommy Hansson.

– För att vi ska få plats har jag valt att begränsa antalet besökare till dem som hjälpt mig mest i arbetat att bygga upp museet igen, men från mitten av maj är det fritt fram för vem som helst att ringa och boka tid för en visning.

Håkan Pettersson är mycket nöjd med utformningen på det nya museet och han menar att det nu är mer besöksvänligt än det tidigare var.

Här finns en liten scen med draperi och ett gäng besöksstolar – vilket förbättrar möjligheten att exempelvis ordna konserter framöver – och här finns luftigt ställda montrar fyllda av saker, bilder och instrument.

– Lyssna här, säger han entusiastiskt och sätter på en låt. Skriven av Calle Jularbo, men inte framförd av dragspelskungen själv.

– Så kan hans musik låta när andra spelar den, men hör på det här!

Ny musik. Med ett annat anslag och en annan geist. Håkan Pettersson blir lyrisk när han lyssnar och efter mer än 50 års fascination för Jularbo hör han direkt om det är kungen själv som spelar.

– Pappa spelade dragspel och jag har alltid tyckt om den musiken. Jag var tolv år när jag upptäckte Calle Jularbo och jag fick också chansen att se honom en gång. Det var midsommaren 1965 när han spelade i Österbybruk.

Anekdoterna kring de omkring 3500 föremålen är många och Håkan Pettersson berättar ytterligare en. Den här gången om ett speciellt dragspel.

Först i februari i år kom han över det, efter att tillsammans med många andra ha funderat var det tog vägen. Det är karakteristiskt med Jularbos namn på och det finns med på många bilder, men har varit spårlöst försvunnet i många år.

En musiker som Håkan Pettersson känner hade en spelning i Malung och efteråt kom ett äldre par fram. De berättade att mannens far varit nära vän med Jularbo och att fadern hade fått dragspelet i present av honom.

– När jag kom hem till dem stod dragspelet där, men låda och allt. Det var en häftig känsla.

Dragspelskungen

Calle Jularbo (1893–1966) inledde sin dragspelskarriär redan vid fem års ålder och han framträdde vid otaliga tillfällen i radio samt i folkparker och på andra nöjesplatser.

Jularbo gjorde 108 egna kompositioner och han hade en personlig stil som kom att påverka den svenska dragspelstraditionen starkt.

Han kunde inte läsa noter men hade gott gehör och tonminne.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!