"Ju svårare båtbygge, desto roligare"

Östhammars kommun är aluminiumbåtarnas Mecka. Det menar Patrik Söderholm, som själv är båtbyggare och som nyligen lanserat Marell-båten.

Östhammar2015-05-13 00:00

Patrik Söderholm växte upp i Öregrund, bor på Gräsö och har sitt båtbyggarföretag i Östhammar. För honom är vattnet och båtarna lika viktiga som luften han andas och han kallar sig båtnörd. En riktig båtnörd.

– Jag minns hur farsan byggde plastbåtar hemma när jag var liten och hur jag själv stod där med rullarna och limmade, säger han.

Som ung körde han också tävlingsbåt och det intresset har han överfört på sina tre söner Markus, Rasmus och Linus.

– Numera kör jag ingenting själv, men jag står förstås bakom killarna när de kör och mekar mycket med deras båtar.

Tävlingsbåtarna är av plast, av den enkla anledningen att aluminiumbåtar är för tunga. Men annars finns det, enligt Patrik Söderholm, inte mycket som slår en aluminiumbåt.

– Den är underhållsfri och kan lätt anpassas efter kundens behov. Vi bygger en båt i taget och vill kunden ha den som fiskebåt kan vi enkelt fixa de hållare som behövs. Vill kunden i stället ha ett extra soldäck, ja då fixar vi det, säger Patrik Söderholm och fortsätter:

– Nu ska vi bygga en båt med cykelställ och för den som vill kan vi också sätta dit ställ för kajaker och kanoter.

Att varje båt är unik tillsammans med det faktum att aluminium är dyrare i inköp än plast, gör en aluminiumbåt mellan 30 och 40 procent dyrare än en plastbåt. Men Patrik Söderholm har ändå märkt en ökad efterfrågan på aluminiumbåtar och som exempel ger han sin första båtmässa 1992, då det fanns två utställare av just den typen av båt.

– Vid den senaste båtmässan i Stockholm var vi mellan 15 och 20 utställare i aluminium.

Antalsmässigt är skillnaden dock fortfarande stor. Enligt Patrik Söderholm säljs varje år omkring 10 000 plastbåtar i Sverige, att jämföra med 500 aluminiumbåtar.

150 av dessa tillverkas i Östhammars- och Öregrundsområdet. Av Arronet, Viggo och Patrik Söderholms företag Concrete Consulting. Det sistnämnda såg dagens ljus för två år sedan, så det är nyast på marknaden. Och Patrik Söderholm berättar att han då hade varit borta från båtbyggandet på professionell nivå en period, men övertalats av sönerna att starta upp igen.

På sin kammare började han skissa på den den nya generationens aluminiumbåt. Båten med stort B. Och när han tyckte sig ha den, då startade han upp sin verksamhet i en lagerlokal i utkanten av Östhammar.

Förra året visades Marell-båten för första gången på Stockholms båtmässa och då byggdes totalt sju båtar. Efter årets mässa har ett tiotal beställningar inkommit och för Patrik Söderholm är det ett tydligt bevis för att han är på rätt väg. Att den båt han brinner för också lockar andra.

– Men jag trodde att det skulle ta längre tid. Jag är förvånad över att det lossnade redan i år och har nu fått upprätta ett kösystem. Vi letar också nya lokaler för att kunna utöka tillverkningen och jag hoppas att företagets sex anställda på sikt kan bli mellan tio och femton stycken. Målet är att vi ska kunna tillverka uppemot 25 båtar om året.

Fler vill han inte. Av den enkla anledningen att exklusiviteten då försvinner. Patrik Söderholm vill att de aluminiumbåtar han tillverkar ska finnas i en begränsad upplaga och inte i varje båthamn. Som en Ferrari till sjöss.

Vid sidan av båttillverkningen har han också andra uppdrag. Åt försvaret och kustbevakningen. Här i Sverige och även i många andra länder. Patrik Söderholm reser mycket och har tillbringat längre perioder i såväl Estland och Finland som Frankrike, men också i Mexico och Kina.

– För det mesta går allt bra, men förra året skulle vi köra en båt till Svalbard. Vid ett stopp i Tromsö i Nordnorge fick jag en stor fiskecontainer över mig och bröt benet på tre ställen.

Så när som på en tvåårig verkstadsutbildning i Gimo på 1980-talet är 48-åriga Patrik Söderholm helt självlärd. Han ritar och designar allt själv och beskriver sig som en målmedveten och envis typ. Som inte tolererar annat än perfektion och som älskar att tänja på gränserna.

– Ingenting är omöjligt och när en kund har speciella önskemål stimuleras en innovatörs sinne. Aluminium som material ger dessutom mig som byggare oanade möjligheter. Ju svårare det är att lösa, desto roligare, säger Patrik Söderholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!