Nu brinner det i en deponi i Botkyrka igen. Också denna gång är det sopor från avfallsföretaget NMT Think Pink, som fattat eld. Problemen med soporna som dumpats på olika håll i landet, däribland i uppländska Dannemora, fortsätter.
Utredningen som gäller företaget är omfattande och pågår alltjämt. Kammaråklagare Kristina Persson, tidigare vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, räknade först med att åtal mot huvudmännen, ägarna till NMT Think Pink, skulle kunna komma efter sommaren. Nu ser det ut att dröja längre.
I dagarna har utredningen tagits över av kammaråklagare Anders Gustafsson och Linda Schön.
– Vi siktar på att vara klara med ett åtal gällande grovt miljöbrott i alla fall innan året är slut, säger han.
Vad är det som fördröjer det hela?
– Det är omfattningen och volymen som är problemet. Anledningen till att det tar tid är att huvudåtalet gäller ett flertal platser runt om i landet och att många personer är inblandande, säger Anders Gustafsson.
I somras kom åtal för grovt miljöbrott i den del som gäller den så kallade miljökonsulten. Han misstänks för att vara hjärnan bakom bedrägeriverksamheten, där NMT Think Pink tagit betalt för att ta hand om sopor från olika byggprojekt, företrädesvis i Stockholm. Men istället för att hantera byggavfallet i enlighet med miljölagar och tillstånd har soporna grävts ned eller helt sonika dumpats på olika platser i landet.
Det första åtalet gäller framför allt de sopor som dumpats i Kumla, Örebro och Eskilstuna. En del av avfallet som visade sig bestå av bland annat isolering, gips, koppar, kreosot, plast, klorinnehållande plast, gummi, asbest, järn och bly har under hösten 2016 grävts ned vid Stora Abbortan i Karlstad kommun. Där upptäcktes utsläpp av bland annat bly och dioxiner.
Två av männen åtalas också för penningtvättsbrott, som gäller osanna fakturor om totalt 472 659 kronor.
Sommaren 2020 uppdagades att 5 000 ton lagts på hög intill Dannemora gruva och sedan övergivits. Avfallsföretaget hade ingått kontrakt med dåvarande ägaren till gruvan om att deponera soporna där för att hantera, krossa och sortera dem på plats. Något som sedan aldrig gjordes. Nu måste fastighetsägaren troligen själv bekosta flytten av soporna.