IT-satsning i skolorna på väg att spricka
I Östhammars kommun finns fem IT-pedagoger som ska sörja för driften av skolornas datorer. De är utbildade lärare som samtidigt strävar efter att stödja elever och kolleger i användningen av informationsteknik som ett läromedel. För Leif Gustafsson, som är IT-pedagog i Gimo rektorsområde, är det en ekvation som inte går ihop.
I dag finns en fast resurs i varje rektorsområde i kommunen. Dessa fem så kallade IT-pedagoger ska stödja omkring
6 000 användare i ett nätverk med närmare 1 000 datorer. I stort sett samtliga IT-pedagoger är lärare som i huvudsak fungerar som tekniker.
I Leif Gustafssons arbetsrum på Vallonskolan i Gimo samsas skolans nya server med datorutrustning från mitten av 90-talet, gammalt arvegods som ska monteras isär och förses med mer minne för att passa skolans moderna nätverk.
Längre ned i korridoren ligger skolans datasal. Där finns ett tjugotal nya datorer som köptes in i samband med den statliga Itissatsningen våren 2000. Det var i samband med den satsningen som mellanstadieläraren Leif Gustafsson fick titeln IT-pedagog. Något han i dag är till 75 procent. Men någon pedagogisk verksamhet har han inte tid med. Datorer ska repareras, skrivare ska installeras, försvunna elevarbeten ska hittas och skolans server kräver ständig övervakning.
Nästan bara tekniker
— I dag fungerar jag till nästan hundra procent som ren nätverkstekniker, säger Leif Gustafsson, som tycker att hans egentliga uppgift är att fungera som ett pedagogiskt stöd för de 700 användare, det vill säga lärare och elever, som ska använda skolornas datorer i undervisningen.
— Som det är nu slösar man bort min pedagogiska kompetens, säger han.
Leif Gustafsson är den enda fasta personal som finns för att sköta driften av de närmare 200 datorerna i de fem grundskolorna i Gimo rektorsområde. Hade han inte hjälp från två praktikanter skulle arbetsbelastningen vara orimlig, förklarar han.
— Det vore rimligt att ha en IT-pedagog per skola och inte en för varje rektorsområde.
Samtidigt är han optimistisk. Situationen har förbättrats tack vare att skolans IT-satsningar fått en central samordnare på barn- och utbildningskontoret.
— Det bidrar till att öka medvetenheten om de resurser datorsystemen faktiskt kräver, säger Leif Gustafsson.
Kräver ännu mer arbete
Men liksom andra IT-pedagoger UNT talat med är Leif Gustafsson orolig för att skolans pengar inte ska räcka till, och att det i sin tur kommer att kräva ännu mer arbete för att hålla systemen på en fungerande nivå.
Barn- och utbildningsnämndens ordförande i Östhammars kommun, Ove Viksten (s), håller med om att arbetsbelastningen för IT-pedagogerna är för stor. Några utsikter att förstärka resurserna med tekniskt kunnig personal ute i skolorna ser han emellertid inte.
— Detta var ett av de problem vi poängterade i samband med budgetförhandlingarna, men pengarna räcker inte, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!