Under tisdagen var det dags för classic-dagen på Båtveckan som just nu pågår i Öregrund. Nere vid vattnet ställdes klassiska racerbåtar som är trettio år eller äldre ut. Vissa av båtarna går fortfarande att tävla med, och en del ska delta i lördagens Roslagslopp, i klassen "classic offshore".
Trots regn och blåst var många besökare där för att beskåda båtarna och rösta på den båt som de ansåg vara "best in show".
– De senaste tjugo åren har det vuxit fram ett ökat intresse för att tävla med äldre grejer. Dels finns det de som vill ha en enklare form av tävling, och dels finns det de som vill vara i atmosfären, mecka och pilla, och åka båt såklart, säger Per Benson som är samordnare för båttävlingarna under Båtveckan och som själv har kört Roslagsloppet 20 gånger.
I classic offshore handlar det inte om att köra snabbast, utan målet är att pricka en idealtid.
– Man får även poäng för hur gammal båt och motor man har. Så man bedöms i två delar, dels på snittfart, dels på hur gammalt ekipaget är, säger Per Benson.
Enligt Per Benson är det främst äldre personer som tävlar i klassen.
– Det är både de som tävlat mycket förut, de som tävlat lite och de som länge velat vara med och tävla. Sedan har vi en del ungdomar. Vissa av de unga går sedan vidare till en annan klass efter att ha provat classic, säger han och fortsätter:
– Classic-klassen har lockat flest deltagare de senaste åren.
Hans Hägglöw ska vara med i årets Roslagslopp med sin klassiska racerbåt från 1988 och en motor från 1984. Det blir femte året han deltar i loppet.
– Jag började som pensionär. Jag har alltid varit intresserad av båtsport, men tidigare fanns det varken tid eller pengar, berättar han.
Båten kan köra i ungefär 60 knop.
– Det motsvarar runt 100 km/h. Det är snabbt när det är på vatten.
Hans Hägglöw lutar sig fram över båten för att visa hur det fungerar. Båten har två säten bakom varandra där navigatör och förare ska sitta.
– Vi har hörlurar och mikrofon så vi kan prata med varandra. Och så kompass och karta.
Han lyfter fram kartan som sitter fast med en rem i båten för att inte flyga iväg i fartvinden.
– Utan den är man körd, säger han och skrattar.
Hans Hägglöw uppskattar att loppen körs på en idealtid anpassad efter den specifika båten.
– Alla kör på samma villkor, det är inte den med värst motor och mest pengar som vinner.