Inga åtgärder att vänta efter tågolyckan

Trafikverket har inga planer på att åtgärda den olycksdrabbade korsningen. Man saknar strategi för att arbeta förebyggande, berättar Olle Mornell på Trafikverket.

Foto:

Östhammar2014-03-18 10:02

Måndagens olycka i Knaby, där en linjebuss från UL rammades av ett malmtåg och släpades ett sjuttiotal meter, är inte den första. Förra året skedde det tre incidenter vid järnvägskorsningen i Knaby.

Vid ett tillfälle var en av UL:s linjebussar inblandade och tre passagerare och chauffören fick lindrigare skador. Vid alla incidenter körde fordonen genom den nedfällda bommen och hamnade på tågrälsen. På samma tågsträcka finns det fler olycksdrabbade övergångar. I Hargshamn har både en lastbil och en personbil varit inblandade i krockar med malmtåg.

På Trafikverket beklagar man den senaste olyckan i Knaby, men Olle Mornell, förvaltningsledare för plankorsningar, är inte särskilt förvånad över att det händer olyckor. Han har erfarenhet av att bilar och bussar ofta kör över tillåten hastighet och inte hinner stanna i tid innan plankorsningar. Ofta drabbas rutinerade förare som kör i välbekanta korsningar.

– Övergångar där tåg kommer sällan är extra farliga. Där är risken större att vägtrafikanter missar signaler och bommar eftersom de är ovana att se bommarna fällda.

På vägen i Knaby är tillåtna hastighet 90 kilometer och vägen är både bred och rak. Enligt förhör har föraren av bussen hållit en hastighet på 70-80 kilometer. När han såg signalen och de nedfällda bommarna sänkte han hastigheten, men halka och snömodd gjorde att bussen gled genom bommen. Enligt Olle Mornell på Trafikverket är det svårt att svara på om övergången i Knaby är extra olycksdrabbad. Trots att det har hänt flera olyckor där tror han inte att Trafikverket kommer att vidta några särskilda åtgärder vid korsningen.

– Trafikverket har tyvärr ingen strategi för plankorsningar men vi skulle behöva arbeta mer förebyggande så att det inte händer olyckor.

Varför man inte har någon direkt strategi kan Olle Mornell inte svara på. Däremot säger han att det inte byggs några nya plankorsningar. I dag låter man istället väg och järnväg korsa varandra i skilda plan i så kallade planskilda korsningar.

På UL har man ingen kommentar till att två busschaufförer på kort tid har kört igenom järnvägsbommen på samma sträcka, och krockat med tåget.
Sture Jonsson, pressansvarig, menar att de avvaktar tills olycksutredningen är klar.

I Sverige finns det drygt 7000 plankorsningar i det statliga järnvägsnätet. Varje år sker det 15-20 dödsolyckor i plankorsningar. Siffran har varit stabil de senaste åren. Antalet gående som kryper under bommarna och blir påkörda har däremot ökat i dödsstatistiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!