Hoppfullt för fyrarna Söderarm och Örskär
- Det känns bra efter mötet. Jag tolkar det som att det finns en öppenhet för att fyrplatsen ska få fortsätta utvecklas. Det säger Anngret Andersson på Söderarm AB efter att i veckan fått besök från den handläggare på Sjöfartsverket som utreder framtiden för kustfyrarna.
Örskärs fyr.
Foto: Eva Nevelius
Fyrsällskapet menar att det är helt oacceptabelt att fyrar som bevaras av kulturhistoriska skäl släcks.
Sjöfartsverkets problem är att man äger ett stort antal fyrar som man inte anser sig ha någon användning för. De har spelat ut sin roll för sjösäkerheten. Staten ska lämna ifrån sig ansvaret för fyrarna. Den diskussion som förs gäller till vem och på vilka villkor.
Svenska Fyrsällskapet krävde för ett halvår sedan att Sjöfartsverket ska ta kontakt med hamnar, båtföreningar och andra lokala intressenter.
I syfte att föra över fyrarna till dem - utan avgift."De kommer därigenom att ta över en av Sjöfartsverkets ursprungliga uppgifter, men det kanske är tidens gång" skrev sällskapet.Söderarms fyr på Torskär i Roslagens yttersta skärgård och Örskär norr om Gräsö är två av de fyrar som berörs.I veckan reste Sjöfartsverkets handläggare Rolf B Bertilsson till Söderarm, för att träffa Anngret Andersson och Claes Håkan Jansson, som driver Söderarm AB.
- De har en vettig aktivitet vid fyren i dag. Och de underhåller Sjöfartsverkets byggnader bra, både in - och utvändigt, säger Rolf B Bertilsson. Och de har ett uttalat önskemål att ta över fyren. Så Söderarm var ett bra ställe att besöka för att ventilera de här frågeställningarna. Vi har ingen plan på att resa runt till alla berörda fyrar, säger Rolf B Bertilsson till UNT.
Anngret Andersson och Claes Håkan Jansson bildade sitt bolag 1998 och kom i gång med sin verksamhet året därpå. De har nyttjanderätten på Sjöfartsverkets byggnader och kajer vid fyrplatsen - men inte själva fyren. De driver en konferensanläggning som det senaste året hade 600 bokade gäster. Sommartid kommer turisterna i egna båtar.
- När vi fick höra talas om Sjöfartsverkets planer skrev vi till dem och påpekade att vi ville vara med i diskussionen, säger Anngret Andersson.Hon säger att hon har full förståelse för att yrkestrafiken inte behöver fyren. Det viktiga för sjöfarten i dag är fyren Tjärven i farledens början.- Och på Söderarms fyr så har ju nedsläckningen egentligen redan gjorts. Samma år som vi kom hit, 1999, släcktes den stora linsen.
- Den lanternin som ger sken i dag kallar jag lite vanvördigt för en ficklampa.Rolf B Bertilsson säger att Sjöfartsverket visst kan tänka sig att lämna över fyrarna - utan avgift.Han menar också att det inte behöver bli orimliga kostnader för att hålla dem i gång.- Ur sjösäkerhetssynpunkt är det inget problem för oss om man skulle använda den stora linsen på Söderarms fyr igen. Vi registrera i så fall bara den som "occas" så vet sjöfarten det.Och om den lilla lanterninen högst upp på Söderarms fyr har han samma uppfattning som Anngret Andersson:
- Den ska bort, fyren är ju nationalarvsförklarad. Enligt Rolf B Bertilsson finns det också gott hopp för Örskärs fyr, som i dag drivs som vandrarhem. Diskussioner förs med Skärgårdsstiftelsen om framtiden.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!