Hög frånvaro i högstadiet ska ned

Hög elevfrånvaro i högstadiet är ett problem som Östhammars kommun vill motverka. En ny kartläggning visar att Österbyskolan sticker ut.

Österbyskolan.

Österbyskolan.

Foto: Christer Bergström

Östhammar2015-03-22 08:02

Specialpedagogen Anna-Karin Adler Eriksson har på uppdrag av barn- och utbildningsnämnden gjort en kartläggning över frånvaron på grundskolorna i Östhammars kommun. Den ska användas som underlag för hur skolpersonalen ska arbeta för att öka elevnärvaron.

Österbyskolan har högst frånvaro bland högstadieeleverna. Fjorton procent av eleverna i årskurs sju till nio hade hög frånvaro - mer än 20 procent av skoltiden - under perioden för utvärderingen i november och december 2014.

Inga-Lill Ericsson är rektor på Österbyskolan. Hon säger att skolan följer den kommungemensamma handlingsplanen för ökad närvaro, och att de även har ett nära samarbete med elevhälsan och vårdnadshavare.

– Vi arbetar intensivt för att öka närvaron hos våra elever. Vi har mentorstid, klassråd och elevråd där vi arbetar med värdegrundsfrågor och elevinflytande.

– I höstas fångade vi upp elever som satt i korridorerna på lektionstid genom att upprätta en så kallad studioverksamhet. Den innebär att eleverna går i en liten grupp och får individuell hjälp utefter det stöd var och en behöver, säger Inga-Lill Ericsson som även menar att siffrorna för Österbyskolan är missvisande eftersom skolan haft problem med sin närvarorapportering.

Några elever på Österbyskolan som UNT talat med säger att det förekommer en del skolkande.

– Det är inte kul att gå på lektionerna när det känns som att lärarna och rektorn inte lyssnar eller har tillräckligt med tid för oss. Detta blir jag arg på och därför brukar jag skolka från vissa lektioner, säger en 14-årig elev på skolan.

Vad krävs för att du ska gå på alla lektioner?

– Det är viktigt att lärarna är stränga mot eleverna. Men det behövs mer personal som kan hjälpa till. Vi hade elevcoacher förr som lyssnade på det vi hade att säga. De hjälpte också till med våra skolarbeten när vi behövde det, det gick bättre i skolan då och det var roligare att gå på lektionerna.

En elev i åttonde klass har fått extra hjälp via studioverksamheten. Han säger att det brukar vara sex elever och två lärare.

– Det är lättare att lära sig när det är mindre folk i gruppen och vi får mer hjälp av lärarna. Tack vare studiogruppen så skolkar jag aldrig längre, säger eleven.

Elevens mamma säger att de fick kämpa i två år innan hennes son fick den hjälp han behövde.

– Det var många möten innan han fick hjälp. Jag vill inte säga att jag förstår att eleverna skolkar men jag tycker inte att det är konstigt att de gör det när de inte hänger med på lektionerna och dessutom inte får något extrastöd. Jag förstår deras situation.

Så vill kommunen öka närvaron

Östhammars kommun vill arbeta för att främja relationen mellan mentor och elev.

Skolorna samarbetar med vårdnadshavare och involverar dem i skolans arbete tidigt. Lärarna ansvarar för att ha en god relation till vårdnadshavarna.

Alla skolor har under läsåret deltagit i en utbildningssatsning kring barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, då dessa barn är överrepresenterade bland elever med hög frånvaro.

Det har även gjorts en satsning på värdegrundsarbete för att bidra till en bra skolmiljö för eleverna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!