Het debatt om räddningstjänsten

I höst ska bemanningen på brandstationen i Östhammar minska rejält, och den nya organisationen väcker känslor.

Utveckling eller avveckling? Det pågår en hård debatt i Östhammars tätort där räddningstjänstens nya organisation betyder att man går från en dygnetruntbemanning på brandstationen till ett jourbaserat arbetssätt där en brandman rycker ut snabbt med en mindre räddningsbil. Övrig räddningstjänstpersonal har jour och vid larm tar de sig in till stationen för att sedan rycka ut med brandbilen inom sju minuter.

Utveckling eller avveckling? Det pågår en hård debatt i Östhammars tätort där räddningstjänstens nya organisation betyder att man går från en dygnetruntbemanning på brandstationen till ett jourbaserat arbetssätt där en brandman rycker ut snabbt med en mindre räddningsbil. Övrig räddningstjänstpersonal har jour och vid larm tar de sig in till stationen för att sedan rycka ut med brandbilen inom sju minuter.

Foto: Linda Carlsson

Östhammar2014-08-25 10:01

– Nu kostar brandförsvar och räddningstjänst i vår kommun flera miljoner kronor mer än innan sammanslagningen med Uppsala, och här i Östhammar blir vi av med hälften av heltidsbrandmännen, säger Yvonne Ahtaanluoma Pettersson som är kritisk till samarbetet mellan Östhammar, Tierp och Uppsala kommun.

Enligt beslut i räddningsnämnden, som ansvarar för samarbetet, ökar Östhammars kommun sin budget för räddningstjänsten med drygt 2,5 miljoner kronor. Från första oktober 2014 minskar antalet heltidsbrandmän placerade på stationen i Östhammars tätort från åtta till fyra personer.

– Vi har gjort en grundlig analys av behoven i de olika orterna och fördelat resurserna för att säkerheten ska vara så hög som möjligt överallt i de tre kommunerna. Enligt vår bedömning är det här en bra lösning sett till de behov som finns i Östhammars tätort, säger Anders Fridborg, biträdande chef vid Uppsala brandförsvar.

Dagtid ska stationen i Östhammar bemannas av tre brandmän, det är en person mer än förut. På kvällar och helger finns istället fyra jourhavande brandmän som på fackspråk kallas RiB-personal, eller räddningstjänstpersonal i beredskap, samt en insatsledare med bil som rycker ut på larmen.

– Vi är fullständigt övertygade om att den här lösningen kommer ge Östhammarsborna samma säkerhet som den gamla organisationen gjort, det kommer fortfarande vara totalt fem personer som rycker ut på nätter och helger. Tills vi bemannat upp RiB-styrkan till fem man har insatsledaren sin utgångspunkt på stationen och åker med en bil inom nittio sekunder, säger Anders Fridborg.

Vid Tierps station förstärks bemanningen bland annat för att det sker mycket bilolyckor på E4:an och brandförsvarets bedömning är att räddningstjänsten kan göra stor nytta för att öka säkerheten i området.

Debatten om räddningstjänsten handlar ytterst om en konflikt mellan ett lokalt och regionalt intresse. Yvonne Ahtaanluoma Pettersson har ett lokalt perspektiv med fokus på Östhammars tätort som förlorar heltidsbrandmän till andra stationer, tjänstemännen som genomför förändringarna har ett regionalt perspektiv och ska fördela resurserna i de tre samverkande kommunerna.

Enligt Myndigheten för samhällsskydd och brandsäkerhet, MSB, är den här intressekonflikten inte alls ovanlig i Sverige.

– Alla måste känna att de vinner på samarbetet, om en ort eller kommun som haft en högre bemanning före omorganiseringen ser att deras resurser flyttas till andra områden, kommer naturligtvis reaktioner. Vad som passar bäst för just Östhammar kan jag inte uttala mig om, men det är viktigt att de större kommunerna lyssnar på de mindre, säger Jan Wisén, chef vid räddningstjänstenheten på MSB.

I de övriga tätorterna i Östhammars kommun finns sedan förut stationer bemannade endast med RiB-personal. Sådana stationer kan förstärkas med så kallade FiP-bilar (första insatspersonbilar). Det är mindre räddningsbilar som en jourhavande brandman har med sig hela tiden så att hen kan rycka ut på nittio sekunder. Uppsala brandförsvar kommer installera flera nya FiP-bilar framöver.

– En person som snabbt kommer iväg med en FiP-bil kan vara skillnad mellan liv och död. Och det är viktigt att minnas att räddningstjänsten rycker ut på mycket som inte har med bränder att göra. Till exempel bilolyckor, och vi åker också ut på hjärtstopp och då kommer även förstärkning, säger Per Pettersson, projektledare för omorganisering för RiB-stationerna.

En FiP-bil ska placeras i Östhammars tätort senast juni 2015. Bilen kommer under större delen av dygnet ersätta brandbilen som första utryckningsfordon som är på plats vid olyckor och bränder. Det finns inte beslut på att FiP-bil ska placeras på andra orter i Östhammars kommun. De två första FiP-bilarna placeras i Skärplinge i Tierps kommun och Järlåsa i Uppsala kommun.

Räddningstjänsten i Östhammar

Östhammar samarbetade med Tierp till och med december 2011. Sista halvåret var det dagtidsbemanning på brandstationen i Östhammars tätort. När samarbetet med Uppsala inleddes i januari 2012 återgick man till den dygnetruntbemanningen som varit åren innan i väntan på att en ordentlig riskbedömning skulle göras.

 Från 1 oktober 2014 ska stationen bemannas dagtid och övrig tid rycker RiB-personal ut samt insatsledare med bil. RiB-personal i Östhammar har i nuläget inte kompetens att rycka ut på hjärtstopp eller vid sjöräddning. Det ska rekryteras och utbildas RiB-personal och styrkeledare och en ny FiP-bil ska köpas in senast juni 2015. Samarbetsavtalet mellan Östhammar, Tierp och Uppsala gäller till december 2018 och fortlöper om inte någon part vill avbryta. Källa: Uppsala brandförsvar

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!