Lokalpartiet Boa och Sverigedemokraterna lyfte samma fråga nyligen i kommunfullmäktige och ställde då kommunstyrelsens ordförande Jakob Spangenberg (C) till svars. Klimathänsyn går före hemtjänstpersonalens arbetsmiljö, menade de, och sade sig ha fått oroliga frågor från de som kör bilarna i tjänsten.
Hemtjänstens fordon har debatterats politiskt förut. I mars 2021 ifrågasattes upphandlingen av Moderaterna.
Men ansvariga för kommunens bilar försvarar sitt val av eldrivna Renault Zoe. De stödjer sig på Kommentus som på Sveriges kommuner och regioners uppdrag skapar ramavtalen för kommunernas upphandling av bilar.
– Östhammars kommun ställde krav på fem stjärnor, och det hade bilen när vi upphandlade den. Vi lade även till funktionen autobroms på bilarna, så de uppfyllde kraven med råge, sa Jacob Spangenberg (C) när frågan debatterades.
Enligt alltomelbil.se fick elbilen Renault Zoe toppbetyget fem stjärnor när den krocktestades hos Euro NCAP 2013. Sedan dess har kraven ökat på säkerheten och när samma bil testades igen 2021 fick den noll stjärnor.
Renaults förklaring är att tappet beror på att vissa Zoe-modeller saknar autobroms. Det ska numera finnas som standard på alla nya bilar som testas för att överhuvudtaget få några stjärnor alls.
Kommunens fordonsansvarige svarar oroliga förare att kommunen kommer att följa hur Renault hanterar saken. Vid nästa fordonsinköp ställs sannolikt nya krav på säkerheten.