Hemtjänsten går på knäna

Stressen kväver arbetsglädjen. Det menar hemtjänstpersonalen i Alunda där flera har slutat det senaste året.

Hemtjänsten slår larm. Det kokar av ilska i hemtjänstgruppen i Alunda.  Torgny Bohlin  vid fackförbundet Kommunal ser ingen ljusning i vår.

Hemtjänsten slår larm. Det kokar av ilska i hemtjänstgruppen i Alunda. Torgny Bohlin vid fackförbundet Kommunal ser ingen ljusning i vår.

Foto: Anna-Cajsa Torkelsson

Östhammar2015-03-28 10:00

Fem personer av sjutton som ingått i Alundagruppen har sagt upp sig sedan i somras, andra är på väg. Men ingen klagar på själva jobbet. Det är stressen som är boven.

– Hur ni springer, in och ut. Det är den uppfattningen folk har om hemtjänsten i dag, säger en anställd som i likhet med de andra vill vara anonym för att inte få ”ett helvete” med cheferna.

Hemtjänsten får ekonomisk ersättning endast för insatserna hos de äldre. Arbetsgivaren, Östhammars kommun, vill förbättra hemtjänstens budgetsiffror genom att minimera den så kallade "gråtiden". Det är den tid som hemtjänstpersonalen behöver för att sköta administration, planering, inläsning, telefoni och praktiska göromål som tvätt och städ.

Restiden mellan de äldre i Alundaområdet ingår i gråtiden. I det planeringsverktyg som används baseras restiden på hur lång tid det tar om man färdas den kortaste vägen - fågelvägen. För att hinna med sina turer i vinter har personalen kört som dårar i snömodd och halka med kommunens tjänstebilar.

– Vi är ökända bland föräldrar och andra som är så förbannade på oss för att vi kör som vi gör.

Luncherna tvingas de ägna åt att informera varandra om det är något speciellt med någon av de äldre, eller stämma av med sjuksköterska. När personalen är ute på hembesök är det reglerat i detalj och minut vad de ska göra. Hemtjänstpersonalen gör sitt bästa för att hålla masken och inte visa att de är stressade. Men det kan lysa igenom.

– Ibland får någon av de äldre dåligt samvete och säger oj, nu har jag tagit för mycket tid av dig.

En anställd är ledsen för att det inte finns tid att småprata med de äldre.

– För mig är det en del av jobbet att man hinner snacka lite skit och skoja. Men den tiden finns inte. Om man frågar hur någon mår händer det att man måste backa ut genom dörren medan de berättar.

En person som hoppat in som vikarie tidigare berättar att hon numera alltid tackar nej. Det är för stressigt. Följden av vikariebristen har blivit att de som är i tjänst får dela upp de rundor där det fattas folk. Häromveckan blev fem anställda beordrade att jobba på sin lediga helg.

– Vi har signalerat så länge att det här inte går. Det är omänskligt, säger en av de anställda som undrar om det finns andra yrken där man tvingas planera under lunchrasten och knappt hinner gå på toaletten eller ta en kafferast under arbetsdagen.

Torgny Bohlin är ordförande i fackförbundet Kommunal. Han säger att hemtjänstpersonal på de andra orterna i kommunen också vittnar om att det är tufft, även om Alunda sticker ut.

– Att beordra in ordinarie personal är inte hållbart i längden. De behöver sin ledighet. Men min bild är att det är ganska stökigt just nu inom vård och omsorg.

Personalen inom hemtjänsten har fått nya chefer och nya scheman i omgångar.

– Det sliter mycket på de här grupperna, säger Torgny Bohlin som menar att sättet man använder systemet för tidsplaneringen också är en del av problemet.

– Räknar man fel i systemet fattas det tid varje gång, och då blir det ganska mycket gråtid. Det är klart det blir stress och jäkt när man inte får det att fungera.

Socialnämndens ordförande Kerstin Björck Jansson (C) känner till missnöjet i Alunda och bristerna med planeringsverktyget. Men hon menar att det är verksamhetens och chefernas sak att åtgärda problemen.

– Vårt uppdrag är att verksamheten ska tillförsäkras en personalplanering så att det motsvarar det vårdbehov och den vårdtyngd som finns. Är det så att vårdtyngden ökar ska verksamheten ha ersättning för det också. Samtidigt visar Socialstyrelsens öppna jämförelser att vi har en hög och god standard på hemtjänsten i Östhammars kommun, säger Kerstin Björck Jansson.

Problemen kända sedan länge

Hemtjänstpersonalen i Alunda har i omgångar försökt att lyfta frågan om arbetssituationen. I ett långt brev till ledningen, daterat i december, skriver de under rubriken ”Akut!” att hemtjänstpersonalen håller på att springa in i väggen och att tidsplaneringssystemet som styr arbetsdagarna har brister som gör jobbet outhärdligt.

Möten och utbildningar har hållits med personalen. Men arbetssituationen har ändå inte förbättrats i praktiken, enligt hemtjänstpersonalen som också fråntagits möjligheten att lämna önskemål om jobbscheman - en av få fördelar som funnits enligt de anställda.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om