Hargshamn kan bli ny oljedepå
I arbetet med att avveckla oljeverksamheten på Loudden i Stockholm, som omfattar cirka 600 000 kubikmeter oljeprodukter, ingår att finna alternativ som kan ta över hela eller delar av verksamheten på lång sikt. Det handlar om oljeförsörjning för ett 40-tal kommuner.
— Hargshamn finns med som alternativ, men hur det ligger till i förhållande till de andra kan jag inte svara på, säger Marika Jenstav, som är vd på Transek.
Lämplig mark finns
I den utredning som nyligen lagts fram står att det finns lämplig mark i anslutning till hamnen, att Hargs Hamn AB har stora ytor för industriändamål och dessutom är van vid den problematik som kan finnas vid industriverksamhet.
Hamnbolaget planerar utökning av verksamheten och har ansökt om tillstånd enligt miljöbalken för hamnutbyggnad och farledsfördjupning. Den miljökonsekvensbeskrivning som upprättats i samband med ansökan omfattar dock inte oljehantering.
En depå som kan hantera 400 000 kubikmeter oljeprodukter per år och försörjs med tankfartyg kostar i storleksordningen 500 miljoner kronor att bygga, enligt utredningen, och kräver en depådel på cirka 240 gånger 220 meter.
Positiv kommunledning
Kommunstyrelsens arbetsutskott i Östhammar har behandlat utredningen och kommunledningen är positiv till att Hargshamn finns med i bilden, och skriver i ett brev till Stockholms Hamn AB att förutsättningarna för att förbättra järnvägen mellan Hargshamn och Örbyhus får en ny dimension om Hargshamn utvecklas för oljeförsörjning. Det påtalas också att väg 288 är ett prioriterat investeringsprojekt i länstransportplanen och att vägen ska bli trefilig på sikt. Tekniska kontorets chef Hans Roos har utsetts till kontaktperson för Östhammars kommun.
— Det låter som att det här kan bli någonting ganska stort. Men om det är realistiskt har jag ingen uppfattning om i dag, säger Hans Roos till UNT.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!