Den första oktober börjar Sjöfartsverkets muddra i farleden till Hargshamn. Samtidigt kommer även Hargs hamn muddra inför bygget av en ny kaj. Den planeras bli 200 meter lång och stå färdig till 2022/2023.
– Fördjupningen av farleden till Hargs hamn är jättebra. Vi har ökad efterfrågan på hamnen i allmänhet och behöver kunna ta in större fartyg, säger Stefan Engberg, chef för byggprojekt- och affärsutveckling i Hargs hamn AB.
Idag är farleden till hamnen ungefär 8,5 meter djup. Efter muddringen kommer den att bli 11 meter djup. Hargs hamn tar idag emot stora gods av bulkmaterial. Ett av målen efter avslutat muddringsprojekt är att Lantmännen ska kunna frakta gods till mer fjärran platser.
– Lantmännen är väldigt drivande och har ett starkt intresse i den här processen. De etablerar sig i hamnen just nu och räknar med att växa. Vi vill kunna nå exportmarknader med större fartyg som kan frakta så långt som till Afrika till exempel, säger Peeter Nömm, vd för Hargs hamn AB.
Kommer det bli ökade arbetstillfällen i kommunen?
– Vi märker av en ökad efterfrågan på hamnen och ökat godsutrymme kräver ökad hantering. Då kan man inte utesluta att det kommer krävas mer arbetskraft, säger Stefan Engberg.
Den första muddringen av farleden kommer att genomföras av finska företaget Wasa Dredging Oy och ta cirka tre månader.
– Om det inte blir dåligt väder och isbildning. Då kan arbetat förskjutas. Vi håller tummarna att allt går bra, säger Stefan Engberg.