Östhammars stadsnät ägs av kommunen och erbjuder fiberanslutning i nybyggda bostadsområden, och växer i övrigt utifrån efterfrågan. Kommunen använder sig att företaget Open Net (som köpts upp av Open Universe) för kundtjänstärenden. Flera personer vittnar om att det är svårt att få besked om när och var fibernätet ska byggas ut inom olika tätorter, vad det i slutänden kostar att ansluta sig, var man ska vända sig med frågor och när jobbet kan utföras. Sara Eriksson är en av dem. Hon bor i en villa i Östhammars tätort och har lagt ned flera timmar på att få information om anslutning av fastigheten till Östhammars stadsnät.
– Det måste finnas mer information om tider för genomförande och vilka kostnader det är som inte syns. Fiberanslutning hänger på att många är intresserade, men det är svårt få det kollektiva engagemanget när det är så svårt. Det ska vara lätt att göra rätt, det är hela grejen, säger Sara Eriksson.
Open Nets personal har slussat Sara Eriksson vidare till projekteringsföretaget Eltel Networks som utför grävningsjobben åt Östhammars kommun. Där har hon blivit hänvisad tillbaka till Open Net med motiveringen att Eltel Networks inte får ha kontakt med slutkund.
– Det är tråkigt att inte kommunen är mer behjälplig. De hänvisar så galant till Östhammars stadsnäts hemsida, men där kommer man inte vidare. Det finns en övertro på att de kan hjälpa till med de här svaren, säger Sara Eriksson som även efterlyser informationskartor på hemsidan om hur långt utbyggnaden nått samt hur intresset ser ut på olika gator och bostadsområden.
– Jag undrar verkligen hur många intresseavtal som Östhammars stadsnät får in, jag kan inte vara ensam om att inte vilja skriva på ett bindande avtal utan att veta mer.
Jan Rydberg är stadsnätschef på Östhammars kommun. När det gäller avtalsfrågan menar han att det tycks vara något missförstånd – intresseanmälningar ska alltid besvaras och avtal bara skickas till kunden när det finns ett uträknat anslutningspris. Han ställer sig också undrande till att kunder via Open Net uppmanats kontakta gräventreprenören Eltel Networks för att få exakta uppgifter. Men någon utvärdering av hur kunderna upplever kontakterna med kundtjänsten finns inte.
– Nej, men vi får signaler om det inte fungerar, och så har det väl varit av och till. Det är inte bra.
Vad ska ni göra åt det?
– Vi kommer naturligtvis att ta tag i frågan, även om jag upplever att det gått åt rätt håll på senaste tiden. Vi för en dialog med Open Net och jag ska träffa dem igen om någon vecka.
Många hushåll vill ha fiber via Östhammars stadsnät. Borde inte kommunens kundtjänst Östhammar Direkt kunna svara på sådana här frågor?
– Vi håller på att titta om vi ska svara på mer frågor än vi gjort, men vi får inte ta över den biten som vi har lejt bort. Säkert kan Östhammar Direkt ta på sig lite mer, för folk ringer dit de vill i alla fall. De enklaste frågorna kan vi nog ge besked om för att höja kvaliteten.
Det finns också felaktigheter på Östhammars stadsnäts hemsida. Där står bland annat att villaägaren på egen bekostnad "ombesörjer håltagning".
– Håltagning ingår i anslutningsavgiften på 6 000 kronor, säger Jan Rydberg.