Här tar varje båt ett år att bygga

Båtbyggarföretaget Anytec i Öregrund finns just nu representerade på två båtmässor, i Göteborg och i Helsingfors. På ortens varvsområdet har det sedan minst ett hundra år tillbaka i tiden funnits någon form av verksamhet med varv.

I Rörhamn öppnar sig en värld av aluminiumbåtar.

I Rörhamn öppnar sig en värld av aluminiumbåtar.

Foto: Hans E Ericsson

Östhammar2008-02-07 00:01
Här har det tillverkats stora och exklusiva båtar, lustjakter och katamaraner med vattenjet.
När vi nu kommer till området vid Rörhamn i Öregrund sjuder det av liv. "Anytec" står det på en liten skylt som visar vägen dit.
Genast när man kommer till själva varvsområdet ser man flera stora byggnader. Den största med en yta på 500 kvadratmeter och en porthöjd på femton meter.

Här öppnar sig en värld av aluminiumbåtar. Anytec konstruerar och tillverkar båtar från 5 upp till 14 meter.
Inne i den rymliga byggnaden är fem båtar under produktion. Skrov och hytter av aluminium fyller utrymmet. Tre av båtarna har en skrovlängd av 12,30 meter. Två med en skrovlängd av 8,40 meter.
Anytecs aluminiumbåtar måste vara ert svar på en vräkig Mercedesbil, frågar jag varvets marknadschef Stig Andersson.
- Mercedes? Hm, nja, det finns standardversioner av mercor också. Vi får gå snäppet högre. Våra båtar kan liknas vid ett ikonmärke till bil som jeepen Hummer. Den som väljer en Anytecbåt vill ha en komfort, funktion och prestanda i valet av båt, säger han och fortsätter:

- Våra kunder vill ha en tuff och robust båt på utsidan, med en stor komfort invändigt. Båtarna är stabila, robusta och stadiga. Kan plöja genom is, gå i hård sjö.
Anytec började att marknadsföras som varumärke 2002 och har på kort tid blivit uppmärksammat. Flera båtmodeller har nominerats som Boat of the Show och Motorboat of the Show vid båtmässor. En Anytecbåt spelade också huvudrollen i filmen Göta Kanal 2.

Varför är era båtar så dyra? Prislappen på de dyraste är cirka 9 miljoner kronor och de billigaste kostar cirka 2 miljoner kronor.
- Tänk på att vår största båt tar ungefär ett år att tillverka. Bara hytten tar 700 timmar att slipa, måla och lacka. Kunden anpassar själv sådant som färger, inredning och utrustning efter sina egna behov och man spar minsann inte på utrustningen, säger han och lägger till:
- När man ser alla stegen i tillverkningen är kostnaden inte märklig. Aluminium är dessutom ett dyrt material, det har blivit cirka 40 procent dyrare under de tre senaste åren.

Men allt i en Anytec är inte aluminium. All inredning är mahognyplywood och textilier är ett givet inslag. Öregrundsvarvets båtar säljs direkt till kunden.
Båtarna byggs av erfarna båtbyggare. Stefan Ström och Rolf Högberg har båda jobbat som båtbyggare i trettio år.
- Hantverket går ut på att skapa med händerna. Visst, materialet är hårt. Vi använder skär- och bockmaskiner, svets och valsar, säger Stefan Ström när han skär i en stor plåt.

Stig Andersson betonar att designen är viktig och att det är svårt att bygga i aluminium:
- Det är inte svårt att bygga kantigt, att ha snedställda fönster. Vi har mycket design. Runda och böjda former, det sätter kunskapen och hantverket på svåra prov, aluminium är inte lätt att forma.
Fakta:
Anytec ägnar sig åt viss serietillverkning i Öregrund. Under ett år tillverkas för hand ett femtontal aluminiumbåtar i Öregrund.
Anytec har dessutom en egen anläggning i Riga där produktionen ligger på 30 båtar per månad vad gäller storlekar från 5-7,5m, dessa båtar säljs genom återförsäljare.
Just nu pågår båtmässor i både Göteborg och Helsingfors där Anytec är representerade. På båtmässan Allt för sjön i Älvsjö 29 februari-9 mars presenterar Anytec två nyheter, en täckt och en öppen båt med modellbeteckningarna 795 CAB och 622 SPD.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om