När UNT kör längs med väg 288 mellan Alunda och Gimo för att se hur det står till med skyltningen, ser det allt annat än trafiksäkert ut. Hänvisningsskyltar och varningsskyltar har under arbetet rivits ner av stora grävskopor, och några försök att rätta till skadan eller ersätta skylten syns inte till. Även hastighetsskyltarna har svårt att hålla sig på plats. Det gäller främst tillfälliga skyltar, viktiga sådana som uppmanar till lägre hastigheter på vägsträckor som är särskilt riskfyllda. Bland annat har femtioskylten på en raksträcka mot Gimo blåst av vägen och trafikanter kör nittio kilometer i timmen ovetandes om att det bara centimeter från från körbanan finns gropar stora nog att svälja en hel bil.
– Det är entreprenören som är ytterst ansvarig och jag kommer ringa dem och se till att få detta åtgärdat, säger Trafikverkets projektledare Lars Dahlman som också han har semester.
Sträckan Alunda-Gimo är nästa etapp av det omfattande projektet att bygga mötesfri landsväg från Uppsala till Börstil. Vägen ska breddas och stora maskiner har rivit upp mark, huggit skog och spridit ut sprängsten där den nya vägen ska gå. Syftet med att bygga om vägen är att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten. Sträckan som byggs om är cirka 14 km, och kommer delvis att gå i en ny sträckning. Arbetet med att bygga vägen återupptas nästa måndag, meddelar Lars Dahlman.