Bengt Bylund fick uppleva trafikfaran på nära håll när han under en natt för tre veckor sedan var nära att krocka med ett vilset rådjur nära en av grindarna.
– Det var sent, elva på kvällen ungefär, när jag såg rådjuret irra runt bara några meter från vägen. Jag stannade och försökte få det av vägen men det var väldigt förvirrat. Det är galet, i de här områdena finns både älg, rådjur och vildsvin och om de får löpa fritt mellan grindarna får vi en livsfarlig väg, säger Bengt Bylund, boende i Uppsala som äger båt i Harg och reser på vägen flera gånger i veckan.
Det råder stor förvirring i frågan om vem som är ansvarig för att grindarna ska stängas, det säger Ulf Dietrichson, jägmästare och vd för Hargs bruk som äger en andel av marken längs med väg 292.
– Vi ser att nu på våren är det mycket aktivitet, maskiner och entreprenörer som kör virke och även skogsvårdare som kör ut och in genom grindarna. Under de mer aktiva perioderna händer det att grindarna står öppna en stund under dagen. Men det är svårt att säga, det kan lika gärna vara blåbärsplockare som slarvar och glömmer att stänga, säger han.
Hargs bruk valde för några månader sedan att sätta kedjor vid öppningarna när man märkte att de vid ett flertal tillfällen stått vidöppna. Enligt Ulf Dietrichson har det med grindarnas bristande kvalitet att göra.
– Jag tyckte själv att de stod öppna för ofta och kedjorna blev en tillfällig lösning. Men grindarna är i dåligt skick, de har suttit uppe i femton år nu och de behöver verkligen ses till, säger Ulf Dietrichson.
Korsnäs AB äger den andra delen av marken mellan Harg och Gimo och enligt ansvarig Bo Hjalmarsson var man omedveten om problemet. Man lovar nu att åtgärda det så snart som möjligt.
– Det är svårt att ha koll på utomstående besökare och det är omöjligt för oss att kontrollera att alla grindar står stängda om natten men vi ska se över detta och se till att alla våra skogsbrukare stänger som de ska, säger Bo Hjalmarsson.
Bengt Bylund känner sig otillfredsställd och vill veta vem som ansvarar för att grindarna hålls stängda.
– Vem är ansvarig egentligen? Man kan ju inte låta grindar stå öppna, dag som natt utan att någon står till svars, säger han.
Driftledare för Trafikverket i Östhammar, Anders Jordeby, menar att alla som passerar en viltgrind är ansvariga för att den också stängs.
– Driftentreprenörerna som Trafikverket har upphandlat ansvarar för att öppna grindar stängs men det är viktigt att folk stänger efter sig för att motverka viltolyckor. Vi har ju allemansrätt i Sverige och folk ska få komma in och plocka bär eller gå i skogen, men alla måste se till att grindarna hålls stängda, säger Anders Jordeby och menar att ansvaret för att grindarna hålls stängda ligger på gemene man.