Här är kommunen med minsta barngrupperna

Östhammar har de minsta barngrupperna i länet. För att lyckas med det behövdes bland annat två nya förskolor och en rättvisare fördelning av resurserna.

Ann-Christine Almroth, chef för förskoleverksamheten i Östhammars kommun och Jenny Änggård, rektor, framför nybyggda Fröet i Östhammar. Här finns 101 barn och 26 pedagoger.

Ann-Christine Almroth, chef för förskoleverksamheten i Östhammars kommun och Jenny Änggård, rektor, framför nybyggda Fröet i Östhammar. Här finns 101 barn och 26 pedagoger.

Foto: Catrin Pihl

Östhammar2023-10-09 16:30

För fem år sedan tog kommunen beslut om att minska ner barngrupperna och skapa en bättre arbetsmiljö för både barn och personal. I samma veva bestämde politikerna att det skulle byggas två nya förskolor, en i Österbybruk och en i Östhammar.

Nu har barnen flyttat in.

undefined
"Tack vare att vi i personalen fått vara med och planera förskolan har vi fått till en bra arbetsmiljö både för barnen och personalen", säger rektor Jenny Änggård.

Några stenkast från Frösåkersskolan i Östhammar ligger förskolan Fröet och här finns 101 barn och 26 pedagoger. Här går det statistiskt sett 3,88 barn på en pedagog, men två är vikta för barn med särskilda behov så en mer relevant siffra är 4,12.  

Det har hunnit gå några veckor sedan invigningen och rektor Jenny Änggård är nöjd så här långt.

– Det har blivit väldigt bra, tycker vi.

Men så har hon fått vara delaktig i planeringen av den nya förskolan sedan den bara var en arkitektskiss också.

Ny är även verksamhetschefen, Ann-Christine Almroth. Hon kommer närmast från en liknande roll i Uppsala kommun och är positivt överraskad av sin nya arbetsplats.

– Östhammar är en fantastisk kommun!

undefined
Ann-Christine Almroth, verksamhetschef förskolan i Östhammars kommun.

Men snittsiffror är förstås något annat än verkligheten. Barngruppernas storlek varierar efter både ålder, behov och underlag. 

– Kommer det flera nya yngre barn till förskolan är det ibland bäst att skola in dem tillsammans. Men majoriteten av grupperna består av barn mellan 1 och 5 år, säger Ann-Christine Almroth.

En förklaring till gruppindelningen är att förskolans läroplan bland annat utgår från Vygotskijs teorier om socialt samspel, den "proximala utvecklingszonen". Enkelt uttryckt handlar det om att yngre barn lär av äldre barn och därför gynnas i sin utveckling av att tillhöra en åldersblandad grupp. 

– Alla åldrar gynnas av det, säger Ann-Christine Almroth.

Men de åldersblandade grupperna kan i sin tur delas upp i flera små vid behov.

– Tack vare vår personaltäthet finns det förutsättningar att organisera barnens vardag så att de kan vistas i ännu mindre grupper.

undefined
Rektor Jenny Änggård och verksamhetschef Ann-Christine Almroth visar runt på nya förskolans olika "visten". Avdelningarna är åldersblandade från 1 till 5 år.

I arbetet med att minska barngrupperna är förstås tillgången på personal A och O.

Utmaningen för Östhammar, likt många andra kommuner, är att kunna anställa utbildade förskollärare. I dagsläget är 42,3 procent av personalen på Fröet legitimerade förskollärare, för hela kommunen är siffran 40 procent.

– Bättre än Uppsalas 38, men sämre än riksgenomsnittet på 44 procent, konstaterar Ann-Christine Almroth.

Östhammars låga arbetslöshet gör också att det är tufft att hitta vikarier.

– Vi har löst det med fasta vikariepooler vid varje förskola.Två vikarier finns i den pool som är knuten till Fröet. De kommer in varje dag och fördelas sedan ut i verksamheten där de behövs bäst, säger Jenny Änggård.

De två skolcheferna lyfter också Östhammars smått unika sätt att fördela pengar för extra ordinärt stöd inom förskolan.

– I stället för att ge alla lika mycket, fördelar vi efter behov. Ibland behöver en förskola mer resurser ett år, och en annan kanske mindre. Det faktiska behovet hos barn står i fokus, säger Ann-Christine Almroth.

undefined
På Fröet tar barnen sin sovvila utomhus, i sovsäck, året om.

På Fröet finns små rum att gå undan i, en ljudisolerad matsal, plus ett eget utrymme för de barn som behöver extra lugn och ro när de äter. 

Förskolan är indelad i olika "visten" med två avdelningar i varje. 

Och när det är dags för middagsvilan för de mindre barnen lägger de sig i sina sovsäckar i sovhörnan som är inredd utomhus, men under tak.

– Genom att sova ute håller barnen sig friskare. Vi började med det förra veckan och de sover så gott, säger Jenny Änggård. 

Leken i fokus

För ett år sedan startade förskolorna i Östhammars kommun ett gemensamt fokusområde runt barns lek och pedagogers förhållningssätt till leken.

Enligt läroplanen för förskolan ska leken vara central i förskolans utbildning och lek ska kunna användas mer systematisk, som en del av undervisning i förskolan. 

Förskolechef Ann-Christine Almroth: "Att leka är en grundläggande del i barns sociala utveckling, man lär sig samspel och sociala koder, och får självförtroende inför skolstarten."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!