Här får skuldsatta vänta längst på hjälp

Kön till skuldrådgivningen i Östhammar är längst i länet. Ekonomiskt utsatta personer tvingas vänta i ett halvår på hjälp.

Den som har svårt att få ekonomin att gå ihop i ÖSthammar får vänta länge på rådgivning.

Den som har svårt att få ekonomin att gå ihop i ÖSthammar får vänta länge på rådgivning.

Foto: Anders Wiklund/TT/Arkivbild

Östhammar2017-06-25 11:39

Konsumentverket sammanställer varje år statistik om hur länge personer som hört av sig till kommunens budget- och skuldrådgivning får vänta för kontakt med rådgivare. I Östhammars kommun är kön längst – sex månader. Det är en ökning jämfört med Konsumentverkets siffror från i slutet av april då väntetiden beräknades till nästan fyra månader.

– Det här är såklart inte bra, men vi kan se naturliga orsaker, säger Mikael Sjöberg, chef för individ- och familjeomsorgen inom Östhammars kommun.

Två personer delar i dag på en heltidstjänst inom budget- och skuldrådgivningen. Men andra perioder under året har rådgivningen bestått av en person som arbetat halvtid. Samtidigt har kommunen bytt journal­system vilket orsakat ytterligare fördröjning.

– Trycket har varit hårt den senaste tiden. Sex månaders kö är alldeles för långt, men jag har samtidigt stor tilltro till våra handläggare, säger Yvonne Wahlbeck, verksamhetschef för socialförvaltningens budget- och skuldrådgivning.

Konsumentverkets rekommendation är att personer som hör av sig till rådgivningen ska få hjälp inom en månad.

– Vi vet aldrig hur inflödet av personer kommer att se ut, men vi siktar på att sänka kötiden till tre månader i höst, säger Mikael Sjöberg.

Räcker det med två handläggare på råd­givningen?

– Som det ser ut just nu har socialnämnden en ansträngd ekonomi och det finns andra områden att prioritera.

I Uppsala län får personer som behöver ekonomisk rådgivning vänta i genomsnitt fem veckor, enligt Konsumentverket. Kortast väntar Håboborna – en vecka. Samtidigt toppar Östhammars kommun listan över alla kommuner om hur lång rådgivning varje skuldsatt person får per år.

– Vi hoppas därför att vi har bättre kvalitet än andra kommuner. Men samtidigt hinner det ju hända mycket om det dröjer sex månader innan rådgivning, säger Mikael Sjöberg.

Frågan om kötiden har diskuterats i socialnämndens arbetsutskott.

– Om vi inte ser någon effekt i höst eller i början på nästa år kommer vi att lyfta frågan igen och fundera på förstärkningar, säger individ- och familjeomsorgens chef.

Tre procent av Östhammarsborna – 674 personer – är i dag skuldsatta, enligt Konsumentverket vars utredare Karin Nordenson menar att det finns flera risker med att behöva vänta upp till ett halvår på rådgivning.

– Dels kan såklart skuld­situationen hinna förvärras. Men den dagen en person väljer att ta kontakt är motivationen uppe. Men finns det inte någon att prata med förrän om sex månader riskerar viljan att ta tag i sin skuldsituation att sjunka.

joel.swahn@unt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!