När nuvarande vd:n för Hargs Hamn, Håkan Nilsson, började arbeta på företaget 1997 låg verksamheten nästan nere. Sedan dess har det bara gått framåt. Innan år 2025 ska hamnen bland annat fått en ny bangård, ytterligare en kaj och en fördjupning av farleden för att kunna ta emot större fartyg. Och många av satsningarna kan ske tack vare gruvstarten.
– I år hanterar vi 600 000 ton som lastas ut från Hargshamn, men i takt med att gruvan kommer igång ska vi successivt öka till två miljoner ton per år, säger hamnchefen Håkan Nilsson.
Så småningom kommer den järnvägen mellan Dannemora och Hargshamn att innebära en effektivisering och miljövinst för företaget. Istället för att frakta malmen med lastbilar mellan de bägge orterna kommer järnvägen att utnyttjas. I ett enda tåg ryms lika mycket malm som på drygt fyrtio lastbilar.
– Det känns bra att kunna göra en insats för miljön, säger Håkan Nilsson.
Han räknar också med ett antal extra arbetstillfällen, både hos Hargs Hamn och dess underleverantörer, samt en högre vinst.
– Gruvstarten innebär på sikt en ökning av vår omsättning, från dagens cirka 40 till 70 miljoner kronor om året.
Själv avgår Håkan Nilsson från vd-jobbet vid årsskiftet.
– En gång sa jag att jag inte skulle gå i pension förrän jag sett alla förändringarna till 2025, men jag får ge mig. Fast jag finns fortfarande kvar i företaget som vice vd, säger han.