Hamnar terrorsäkrade

Nya hårdare säkerhetsregler gäller från och med 1 juli vid världens alla stora hamnar. För Hargs hamn har det betytt investeringar på drygt 500 000 kronor.

Inga obehöriga får komma in på hamnområdet i Harg. Hamnen kommer att bli mer stängd, säger skyddschefen Peter Zonè.

Inga obehöriga får komma in på hamnområdet i Harg. Hamnen kommer att bli mer stängd, säger skyddschefen Peter Zonè.

Foto: Per Sandén

Östhammar2004-07-10 00:00
Det är ett internationellt regelverk, den så kallade ISPS-koden, som nu trätt i kraft. Det är FN:s sjöfartsorganisation IMO, International Maritime Organization, som tagit fram reglerna. De innebär bland annat att stora fartyg, både för last och passagerare, samt större hamnanläggningar måste upprätta skyddsplaner för verksamheten.

Mer stängd än förut
De nya hårdare säkerhetsföreskrifterna är en direkt effekt av terrorattackerna den 11 september 2001 och en rad incidenter till havs de senaste åren.
För hamnen i Harg har de nya reglerna medfört att man behövt bygga nya staket och säkerhetsgrindar med inpassagesystem för drygt 500 000 kronor.
I och med de nya reglerna menar hamnens skyddschef Peter Zonè att den kommer bli mer stängd än förut.
— Vi är vana vid att ha en öppen verksamhet. Nu blir den mer stängd, både på gott och ont. Inga obehöriga kommer ju att kunna röra sig på området på grund av fler kontroller och vi har ett bättre stöd att avvisa dem som inte har här att göra.

Skyddsplanen hemlig
Alla som vill komma in på hamnområdet måste legitimera sig.
— Det har helt klart blivit mer att tänka på, säger han.
Skyddsområdet för hamnen är förutom själva anläggningen på land, cirka 50 meter ut i vattnet.
— Där får inga obehöriga båtar vara.
I stort sett tycker Peter Zonè att de nya reglerna är bra, även om det varit ont om tid att ta fram den nya skyddsplanen, som är hemlig.

Inget nytt i Forsmark
Även skyddsplanen för hamnen i Forsmark har godkänts av Sjöfartsinspektionen.
Enligt säkerhetsskyddschefen i Forsmark, Bo Rödén, har det största arbetet med de nya reglerna handlat om att skriva skyddsplanen.
— Rent säkerhetsmässigt har vår hamn redan så mycket skydd att de nya reglerna i stort sätt inte innebär något nytt för oss.
Hamnen i Kapellskär har också godkänts.


Fakta: Nya säkerhetsregler till havs
Enligt de nya reglerna som bygger på ISPS-koden (International ship and Port Facility Security Code) ska alla hamnar som besöks av fartyg som väger mer än 500 bruttoton ha en skyddsplan hur hamnen skyddar sig mot bland annat terrorism och hur den agerar i ett hotat läge. Regelverket innebär bland annat ökad kontroll av personer som vistas i hamnområdet.
Även större fartyg måste ha skyddsplaner.
Reglerna trädde i kraft 1 juli i år.
Källa: IMO och Peter Zonè
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om