Habbo under Konsumentverkets lupp

Barnsajten Habbo får hård kritik från Konsumentverket som anser att sajten bryter mot lagen genom att rikta reklam till barn.

Östhammar2011-03-09 18:20

Barn- och ungdomssajten Habbo får hård kritik från Konsumentverket som anser att sajten bryter mot lagen genom att rikta reklam till barn.
I onsdags skrev UNT om Solveig och Tommy Morell i Österbybruk vars åttaåriga barnbarn köpt så kallade habbomynt via telefonen för mer än 1 200 kronor. Sedan 2010 har Konsumentverket fått in 16 anmälningar mot företaget Sulake som står bakom Habbo.

Cecilia Norlander vid Konsumentverket anser att Habbo bryter mot lagen genom att rikta direkta köpuppmaningar mot barn. Dessutom anser hon att sajten måste kontrollera att föräldrarna faktiskt går med på att barnet godkänner de villkor som krävs för att bli medlem på sajten.
– Villkoren är så krångliga att knappt en vuxen kan förstå dem. De ska vara så pass enkla att ett barn kan förstå dem.

Pasi Piipponen, ansvarig för Sulake i Norden säger att de för en dialog med Konsumentverket och anser att de följer lagen. Samtidigt säger han att företaget planerar att göra det svårare för barn att registrera sig utan föräldrarnas vetskap.
Solveig och Tommy Morell råder han att åter kontakta företagets kundtjänst.
– Om vi kommer fram till att ett misstag har begåtts så kommer de att få sina pengar tillbaka.

FAKTA

Ta kontakt
Om ditt barn handlat på nätet utan din tillåtelse ska du kontakta företaget som köpet skett hos och bestrida fakturan med hänvisning till att det inte finns ett giltigt avtal.
Information om hur ett bestridande går till finns på Konsumentverkets hemsida.
Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om