Gymnastik för motorikens skull
De yngre barnen på Olandsskolan i Alunda har nu haft en extra gymnastiktimme i veckan under hela det gångna läsåret. De ingår i ett projekt för att förbättra barns motorik som leds av Camilla Gelinder.- Barnen har blivit betydligt smidigare, säger klassläraren Maria Johansson på Olandsskolan.
Isabella Lindgren, Amanda Bergkvist och Nora Brinck behärskar bomen.
Foto: Matti Pohjola
- Det är kul på gympan. Jag gillar att klättra och gunga i repen, säger Stefan Mattsson i klass 1 Oslo.
Isabella Lindgren i parallellklassen håller med.
- Men jag tycker om att hänga i bommen också. Fast det kan göra lite ont att hänga upp och ner, säger hon.
Projektet startades i höstas främst för att barnen skulle förbättra motoriken och leds av gymnastikledaren Camilla Gelinder som tyckte att de yngre barnen på skolan behövde träna motoriken mer.
- Det var många som hade svårt att till exempel göra en kullerbytta innan vi startade med det här. Nu klarar de allra flesta i ettan det, säger hon.
Maria Johansson som är klasslärare för klass 1 Åbo på skolan kan bara hålla med.
- Efter de här lektionerna jobbar barnen bra. Det är bra att få in som rutin att röra på sig, menar hon.
Camilla Gelinder är anställd av Almo BK för att ha nio timmar extra gymnastik i veckan med barnen från förskoleklass till andra klass. Almo har i sin tur fått pengar från Upplands idrottsförbund och idrottslyftet från regeringen.
Madde Hedin på Upplands idrottsförbund tycker att det är viktigt att pengarna från idrottslyftet inte skall ersätta den vanliga idrotten i skolan, utan att barnen skall få en chans att göra något annat. Hon är nöjd med på projektet på Olandsskolan.
- Jag tycker att det är riktigt bra. Just motorik och koordination är viktigt att fokusera på. Och i allmänhet hjälper det ju till att få barnen att sitta still mer på lektionerna när de rör sig mer, säger hon.
I mitten på juni avgörs det om man kan fortsätta projektet med extra gymnastik på Olandsskolan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!