"Gruvan kommer att förseglas"

Sista tåget har gått, alla intressenter har dragit sig ur och nu avvecklar konkursförvaltaren gruvan i Dannemora.

Sista tåget har gått. VD för hamnbolaget, Curt Nilsson, framför malmvagnarna som transporterades bort under onsdagen. Vid årsskiftet gick det hundrade fartyget med malm från Hargshamn. Varje fartyg har transporterat runt 20 000 ton järnmalm.

Sista tåget har gått. VD för hamnbolaget, Curt Nilsson, framför malmvagnarna som transporterades bort under onsdagen. Vid årsskiftet gick det hundrade fartyget med malm från Hargshamn. Varje fartyg har transporterat runt 20 000 ton järnmalm.

Foto: Tomas Lundin

Östhammar2015-06-17 19:18

Konkursförvaltaren Christian Bergqvist vid Wistrand advokatbyrå bekräftar för UNT att det sista bolaget som visat intresse backat ur.

– Ja, det stämmer. De har efter moget övervägande beslutat att inte gå vidare. I nuläget har vi ingen intressent och vi kommer att förbereda avetablering och ta upp all utrustning. Sedan ska gruvan förseglas och området återställs.

Finns inget hopp alls för gruvan nu?

– Inte på kort sikt. Men fastigheten och fyndigheten är kvar, så det kan ju finnas intressenter som är beredda att ta över när allt är klart och ha det här i malpåse i väntan på bättre tider.

All egendom av värde ska säljas på auktion, inklusive sovringsverket. Tre eller fyra fastighetsbolag är intresserade av att köpa bostadshusen i Dannemora som ingår i gruvfastigheten. Hyreshusen har ett femtiotal hyresgäster.

– Vi för diskussioner med intressenterna om avstyckningar och sådant som måste hanteras fastighetsrättsligt, säger Christian Bergqvist.

Sedan den 22 maj har tågen som tidigare transporterat järnmalm mellan Dannemora och Hargshamn stått stilla. Tre gånger dagligen har varje tåg fraktat 1 500 ton järnmalm när det varit full produktion. De 28 vagnarna, som leasats av ett franskt företag, blev på onsdagen hämtade.

Östhammars kommun är största ägare i Hargs Hamn AB. Bolagets vd Curt Nilsson berättar att man investerat 70 miljoner kronor för att kunna arbeta med gruvan och järnmalmen. Bland annat har man investerat i en tåglossningsficka, vilket kostade omkring 35 miljoner kronor.

– Vi försöker utnyttja det vi investerat så mycket som möjligt, men just tåglossningsfickan blir svår att använda. Den är endast till för järnvägstransport och malmen var det enda vi transporterade via järnväg. Den är också svår att riva så den kommer bara bli stående så länge, säger Curt Nilsson.

Nedläggningen av gruvan påverkar både bolagets omsättning och antalet sysselsatta underentreprenörer i hamnen. Under tiden som gruvan har varit igång har hamnen sysselsatt 50 personer, efter nedläggningen är 35 kvar.

I Österbytrakten beklagar de flesta som UNT träffar att gruvepoken är över. Men det finns ljuspunkter. Wictoria Palmetorp, chef på Arbetsförmedlingen Norra Uppland, berättar att av hundratalet personer som skrevs in som arbetssökande i början av april är det bara omkring 20 stycken som är öppet arbetslösa i dag.

– Vi ser goda möjligheter även för dem att få ett nytt arbete.

Fakta Låg utdelning för fordringsägare

Enligt bouppteckningen finns värden för mellan 50 och 60 miljoner kronor i det konkursade gruvbolaget Dannemora Mineral AB. Dessutom har konkursboet fått en del intäkter genom drift och försäljning en period under våren. Konkursförvaltaren bedömer att pengarna kommer att täcka miljösaneringskostnaderna och att det eventuellt kan bli någon utdelning främst till prioriterade fordringsägare.

Bolaget har skulder på cirka 1,3 miljarder kronor, till största delen obligationslån, vilket gör att flertalet fordringsägare och lokala underleverantörer inte kan räkna med att få tillbaka särskilt mycket alls.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!