– När de gör en sådan väg, då tror man att den skulle bli asfalterad. Det tog vi för givet här.
Orden kommer från Alundabon Ing-Britt Mattsson som frågat Trafikverket om sidovägen som anlagts inte ska asfalteras snart. Det handlar om en sträcka på cirka fem kilometer från Alunda centrum till vägkorset vid Spånga.
– Det är en grusig väg med stenar på, som man inte kan cykla på. Den är även väldigt obekväm att gå på. Eftersom alla andra gång- och cykelvägar är asfalterade kan man undra varför inte den här är det, säger Ing-Britt Mattsson.
Svaret hon fått är att det inte är en gång- och cykelväg. Hans Samuelsson är byggprojektledare på Trafikverket ger samma svar till UNT, och nämner att ett finare lager grus kommer att anläggas för att underlätta framkomligheten.
– Men parallellvägnätet finns främst till för att bönderna ska ha tillträde till sina marker när vi minskar antalet tillfartsmöjligheter på 288:an.
Av Östhammars kommuns översiktsplan från år 2003 framgår att förbättrade förhållanden för gång- och cykeltrafikanter mellan Skoby och Alunda är angeläget. I Trafikverkets egen arbetsplan för sträckan Hov-Alunda heter det att "gång- och cykelväg saknas längs sträckan och förutsättningarna för att gå och cykla säkert utmed väg 288 är dåliga på grund av den höga trafikbelastningen och skyltad hastighet." Ändå har Trafikverket valt att inte satsa på en asfalterad gång - och cykelväg här, till skillnad från en sträcka på 11,5 kilometer längs väg 288 mellan Jälla och Hov i Uppsala kommun.
– Jag vet inte varför man gjort olika, säger Hans Samuelsson.
Yngve Jordeby är ordförande i Alunda utvecklingsgrupp som följt vägprocessen i flera år. Han har sett sidovägen som en bra lösning för både gång- och cykelväg och jordbruksmaskiner som behöver nå åkrarna. Men han trodde aldrig att det skulle bli fråga om en grusväg.
– Det endast är på kortare sträckor som sidovägen kommer att nyttjas av jordbruksfordon, till 75 procent är det här en gång- och cykelväg. Sådana vägar brukar alltid asfalteras, säger Yngve Jordeby.
Hur ser du på risken att jordbruksmaskiner skulle slita hårt på asfalten vissa sträckor?
– Normalt bygger man vägar för tunga fordon också.
Även Östhammars kommun, som tagit på sig underhållsansvar för gång- och cykelvägen, anser att Trafikverket bör bekosta en asfaltering mellan Spånga vägskäl och Alunda. Man har påtalat det för Trafikverket vid flera tillfällen – hittills utan framgång.