Skolinspektionen genomför i vår tillsyn på samtliga skolor i Östhammars kommun. På Hammarskolan, med 140 elever i årskurs 2 till 5, finns flera förbättringsområden. Skolan har en plan mot kränkande behandling, men eleverna har inte varit med när den har tagits fram.
Dessutom bygger planen inte på aktuella förhållanden och behov på skolan, och därför finns det enligt Skolinspektionen inte med åtgärder som är relevanta för skolan. Enligt Skolinspektionen är skolans ordningsregler dessutom formulerade så att de kan tolkas som straffbetonade. Arbetet med att förebygga och förhindra kränkande behandling måste därför förbättras.
I flera ämnen finns också lärare som bedriver undervisning utan relevant utbildning för ämnet. Skolinspektionen anser också att rektorn för att bedriva ett utvecklingsarbete av undervisningen behöver en tydlig strategi för att inhämta information om hur undervisningen faktiskt bedrivs. Alla elever måste också erbjudas den undervisningstid de har rätt till, och inte tvingas välja mellan exempelvis modersmålsundervisning och garanterad undervisningstid i andra ämnen. För elever med behov av särskilt stöd är skolans åtgärdsprogram av varierande kvalitet och dessutom anges inte hur programmen ska följas upp och utvärderas.
På Vretaskolan, som numera är en F2-skola, finns drygt 110 elever. Även här finns enligt Skolinspektionen brister när det gäller arbetet mot kränkande behandling, relevant utbildning bland lärarna, insatser för särskilt stöd samt utvärdering och uppföljning av utbildningsmål och resultat.
Skolinspektionen lyfter också fram en del positiva saker. Rektorn har enligt Skolinspektionen kunskap om måluppfyllelsen 2010 och man konstaterar också att kunskapsutvecklingen på individnivå följs upp och att viss kompetensutveckling har skett.
UNT har förgäves sökt rektorn Yvonne Wallin för en kommentar.