Gemensamt turistbolag kan bli privat

Turistverksamheten i Östhammar, Norrtälje, Österåker och Vaxholm kan komma att slås samman och övergå i privat regi. Tanken är att hela området ska marknadsföras under gemensam Roslagsetikett.

Östhammar2007-03-30 00:01
- Roslagen är ett av de starkaste varumärkena i landet. Att inte använda det mer i marknadsföringen är fel, säger Håkan Everhall, vd för Östhammars näringslivsutveckling, Önab, som i dag sköter turistverksamheten i Östhammars kommun.

Östhammars, Norrtälje, Österåkers och Vaxholms kommuner samverkar sedan slutet av 90-talet i marknadsföringen av Roslagen som turistmål. Det är de goda erfarenheterna från det samarbetet som gör att personalen nu vill löpa linan ut och avknoppa verksamheterna i ett fristående aktiebolag .
- Vi tror att vi kan bli effektivare med bara en huvudman. Dessutom vi vill bli mer affärsmässiga och kunna samarbeta närmare med turistföretagen, vilket blir lättare om vi är fristående, säger Stina Sidwall, turistkonsulent på Önab och en av åtta turistansvariga i tre av kommunerna som nu erbjudit sig att ta över verksamheten.

I stället för att kommunerna själva sköter marknadsföring och driver turistkontor är tanken att kommunerna ska köpa den turistservice man vill ha av det nya bolaget.
Kommunalrådet Jacob Spangenberg (c), som ser positivt på initiativet, tycker att en sådan modell skulle ha sina fördelar.
- I dag är kommunens uppdrag inte alldeles tydligt. En upphandling skulle ge oss anledning att fundera över exakt vad vi vill ha och gå ut med en mycket tydligare beställning.

I planerna för det nya bolaget ingår att stärka varumärket Roslagen genom en enhetlig utformning på turistbyråer och broschyrer.
- Nationellt och internationellt kommer betoningen i marknadsföringen att ligga på Roslagen. När väl besökaren kommit till regionen kan man lyfta fram det som är speciellt för norra Roslagen, exempelvis naturen, vallonbruken och Dannemora gruva, förklarar Stina Sidwall.
- Vi ska vara rädda om den lokala profileringen, men ska vi utnyttja den styrka det innebär att arbeta tillsammans under
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om