Inflyttningen på Edsvägen 16 har varit fylld av problem. I början av december hade de boende inte tillgång till varmvatten och rummen var inte uppvärmda. Det är den sociala förvaltningen, den tekniska förvaltningen och IT-kontoret som har varit ansvariga för inflyttningen.
Varför tar det så lång tid att få telefoner och tv?
– Vi har haft problem med leverantörerna. Den 15 december fick vi de första anmälningarna för telefoner, men telefonboxarna var slut hos leverantörerna och vi fick dem inte förrän förra veckan. När det gäller teve har de boende fått fylla i blanketter, men leverantörerna har fått felaktiga kontaktuppgifterna, säger Jan Rydberg, chef för kommunens IT-kontor.
De boende har under tiden fått använda personalens telefoner. Jan Rydberg menar att IT-kontoret inte kunnat beställa telefoni och teve innan flytten för att de inte vetat vilken utrustning som ska användas.
Camilla Bolkegård är Östhammarsbo och har en farmor boende på Edsvägen.
– Vi har satt in en egen antenn till tv:n. Sedan har vi besökt farmor två till tre gånger i veckan, men alla anhöriga kan inte det. Det är extra svårt under jul och nyår.
De boende får en ekonomisk ersättning på 1 000 kronor hyresavdrag i februari.
– Jag beklagar det här, men det enda vi kan göra är att rätta till det, säger Mojgan Alimadad, vård och omsorgschef i kommunen.
Camilla Bolkegård är kritik till den ekonomiska ersättningen.
– De äldre har lidit. Den ekonomiska kompensationen är för liten. Det de borde få är till exempel en utflykt i vår.