Åtgärdsplanen ska ge socialtjänsten bättre rykte

Socialtjänsten tappar i förtroende. Nu sjösätter kommunen en åtgärdsplan för att ge socialtjänsten bättre rykte hos medborgarna.

Förtroendet för socialtjänsten minskar, visar en medborgarenkät som SCB gjort.

Förtroendet för socialtjänsten minskar, visar en medborgarenkät som SCB gjort.

Foto: Robert Lundberg

Östhammar2023-07-07 05:00

Förtroendet för socialtjänsten i Östhammar minskade med 18 procentenheter från 2021 till 2022. Det visar den senaste medborgarenkäten genomförd av Statistiska centralbyrån.

Frågan som SCB ställde löd: Hur tycker du att socialtjänstens stöd till utsatta personer fungerar? År 2021 svarade drygt 54 procent att stödet fungerade mycket bra eller ganska bra. Ett år senare har andelen sjunkit till 36 procent.

Enkätundersökningen vänder sig till ett slumpmässigt urval av medborgarna i Östhammars kommun och 2022 svarade 460 av 1 200 på enkäten. Den specifika frågan om socialtjänsten besvarades av 131 personer.

– Underlaget är litet, men vi vill inte avfärda kritiken och har bett socialtjänstens chefer och medarbetare ta fram en handlingsplan för att vända utvecklingen, säger Jessica Kumlin (M), ordförande i individ- och familjenämnden.

undefined
Jessica Kumlin (M), ordförande i Individ- och familjenämnden, vill se mer utbildning och samverkan för att socialtjänsten ska klara sitt uppdrag.

– Vi måste jobba med vårt bemötande och det behövs flera insatser, både vad gäller ledarskap och medarbetarskap, säger hon.

Socialtjänstens egen analys är att bilden av verksamheten varit negativ under 2022 på grund av att kommunens socialtjänst fått negativ kritik i media. 

"Det har bland annat bestått i att tidigare medarbetare kritiserat socialtjänsten i både traditionell media och på sociala medier. Detta pågår fortsatt i sociala medier i januari 2023."

undefined
Förtroendet för socialtjänsten minskar, visar en medborgarenkät som SCB gjort.

En förklaring till den negativa bilden gav enhetschefen Hatim Abu Rweileh i Dagens Nyheter i början av året. Han menade där att offentliganställda angriper socialtjänsten. Men det känner nämndordförande Jessica Kumlin (M) inte igen.

– Nej, något sådant har vi inte diskuterat i nämnden, det får stå för honom personligen. Vi behöver mer samverkan mellan vård, skola och socialtjänst för att klara av det förebyggande arbetet med barn och unga som far illa. Vi har startat upp regelbundna uppföljningar med Barn- och utbildningsnämnden och har en förhoppning att även kunna involvera regionen.

Jessica Kumlin, som själv har ett förflutet som socialsekreterare i Östhammar, menar att det är svårt att ändra på bilden.

– Socialtjänsten jobbar med stark sekretess och kan inte förklara sina ställningstaganden på ett öppet sätt. Det är oftast en part som blir missnöjd, säger hon.

Nämnden fattade nyligen beslut om en handlingsplan. En första uppföljning kommer ske redan i oktober och därefter tre gånger per år. 

– Vi kommer inte släppa frågan utan ha den som en återkommande punkt i nämnden, säger Jessica Kumlin.

Handlingsplan

Några exempel på åtgärder:

– Informera, via annonsering, vara mer tillgängliga genom att sitta på kommunens bibliotek med jämna mellanrum, delta i öppet hus på gymnasiet

– Lyfta goda exempel

– Utöka samverkan med polis vid orosbesök efter kontorstid

– Delta internt och externt i forum för information om socialtjänsten

– Alltid gott bemötande med ödmjukhet inför människors utsatthet

– Utökad öppenvård för insatser på hemmaplan

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!