Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde under fredagen fattade man beslut om en remissversion av länstransportplanen. Länstransportplanen görs på uppdrag av staten och Uppsala län har en ram på närmare 1,7 miljarder kronor för åren 2018-2029. En uppmärksammad del av planen är hur sträckan Gimo - Börstil på väg 288 ska förbättras. Oppositionen yrkade bland annat att sträckan som helhet ska byggas mötesfri med hastighetsstandard 100 kilometer i timmen. Yrkanden avslogs av majoriteten.
– Just nu för vi en dialog med Trafikverket för att hitta en bra lösning. Att förbättra vägen är självklart, men vi måste kunna finansiera det också, säger Jenny Lundström (MP), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
Jacob Spangenberg (C) , kommunstyrelsens ordförande i Östhammars kommun, stödde förslaget som alliansgruppen lade fram om en tydligare prioritering i beslutet.
– Sista ordet är ju inte sagt i frågan. Men om jag tänker på hur vårt remissvar kommer utformas så kommer inte vi vara nöjda med skrivningen, säger han.
Margareta Widén Berggren (S), kommunalråd i Östhammars kommun, vill också se en 100-väg mellan Gimo och Börstil men är öppen för olika lösningar och beskriver remissen som "ett steg på vägen".
– Det framgår tydligt att vi öppnar upp för medfinansiering och nu får vi invänta Trafikverkets plan. Det är när det är dags att ta beslut som vi sätter ner foten. Vi är jättemåna om att det här ska komma till eftersom det är viktigt för oss och regionen, säger hon.
Förslaget skickas nu på remiss till bland annat länets kommuner, angränsande regioner, näringslivsföreträdare och intresseorganisationer. Senast den 31 januari 2018 ska Region Uppsala sedan vara klara med en färdigremitterad plan, så att regeringen kan fatta beslut våren 2018.
LÄS MER: Nytt förslag för 288:an till Östhammar