Första grodtunneln i Uppland
Vägverkets första grodtunnel i Uppsala län byggs just nu på väg 290 strax norr om Österbybruk. Här har årligen hundratals grodor och paddor fått sätta livet till. För cirka en halv miljon kronor får de nu en säker passage.
Ett tiotal grodtunnlar finns i landet för att rädda liv.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Värst på våren
Om våren är det en stor mängd groddjur som passerar över väg 290 på väg till eller från Lillbyasjön. Just den här platsen, cirka fem kilometer norr om Österbybruk, har identifierats som en av de värsta "konfliktpunkterna mellan groddjur och vägar" i länet.
—Vi har iakttagit både grodor och paddor. Det handlar om åkergroda, vanlig groda och vanlig padda. De är visserligen inte utrotningshotade men alla groddjur är fridlysta, berättar Kajsa Lindström, som är biolog vid Vägverket region Mälardalen.
Hon berättar att vägpassagerna framför allt är ett problem på våren när groddjuren vandrar från sina övervintringsplatser till lekplatserna i en damm eller sjö.
—Vandringarna har skett på samma sätt i generationer och om det då ligger en väg emellan kan en stor mängd groddjur bli överkörda. Det finns troligen platser där hela populationer har utplånats.
Döda djur på vägen
Vägverket region Mälardalen gjorde en inventering 2002. Man skickade då brev till bland annat länsstyrelserna, kommunerna och lokala naturskyddsföreningar. Sedan undersökte man de platser man tipsats om.
Kajsa Lindström besökte själv väg 290 intill Lillbyasjön förra året.
—Jag kom dit en morgon i april och då låg det massvis med döda groddjur på vägen.
Men snart ska problemet alltså vara åtgärdat. Vägarbetena påbörjades i förra veckan och beräknas vara klara i slutet av månaden. En som följer framfarten med intresse är den närmaste grannen Ingrid Backman. Att området är fullt med grodor om våren kan hon intyga.
—När smågrodorna kommer ser det ut som om hela grusgången här rör på sig. De hoppar precis överallt. Jag tycker det är lite spännande att se hur det här kommer att fungera.
Men är det verkligen försvarbart att lägga en halv miljon på en grodtunnel?
—Ja, jag tycker det är befogat. Vår verksamhet har en stor inverkan på miljön. Då är det rimligt att vi också gör åtgärder som minimerar den negativa påverkan vi har. Och de här pengarna tas inte ur samma pott som dem som går till trafiksäkerhetsåtgärder, säger Kajsa Lindström.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!