Den eldrivna bilen glider fram ljudlöst till en början. Det är först när man når en hastighet runt 70-80 kilometer i timmen som det börjar låta som om man sitter i en bil. En laddning ska räcka 15-17 mil. På Forsmarks kärnkraftverk laddar man bilarna efter cirka tio mil.
På Forsmark ser man ökad efterfrågan på miljövänlig el i en växande elbilsmarknad. Företaget valde att köpa in elbilar i samband med att gamla dieseldrivna bilar skulle bytas ut. Mats Johnsson, driftingenjör på Forsmarks kärnkraftverk, började undersöka för ett par år sedan undersöka om elbilar kunde vara ett alternativ.
– Om de uppfyller våra krav under vintern kan det bli fler elbilar. På sikt kan vi fasa ut våra miljöbovar, säger Mats Johnsson.
Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bilsweden, pekar på att elbilsmarknaden inte har utvecklats så som bilbranschen hoppats på. Han kör själv en elbil sedan några månader.
– Det handlar om tre saker som bromsar utvecklingen. Det är elbilarnas räckvidd, infrastrukturen för laddning och priset. En ny Volvo kostar i dagsläget 150 000-200 000 kronor mer än en bensin- eller dieseldriven bil.
Samtidigt bedömer att Bertil Moldén att elbilsmarknaden växer, även om det går långsamt.
– Beräkningarna vi har visar att tre till fem procent av nyregistreringarna består av elbilar 2025.
Forsmark ser marknad i elbilar
Forsmarks kärnkraftverk satsar på elbilar. Sedan i maj rullar två eldrivna bilar på kärnkraftverkets område. I augusti får kärnkraftverket två till.
Foto: Monika Miranda Maureira
FAKTA
Satsar på elbilar
I dag rullar 40 bilar på kärnkraftverkets område. Med fordon som truckar och hjullastare rör det sig om sammanlagt 80 fordon.
I augusti kommer en leverans ytterligare två elbilar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!