Försäljningen av fyrhjulingar ökar kraftigt

Försäljningen av mc-klassade fyrhjulingar ökar kraftigt i Sverige. Enligt Uppsalapolisen och Vägverket blir trafikolyckorna också allt fler, eftersom kunskapen om fordonens egenskaper brister hos många som kör.

Martin Andén i Östhammar tar fyrhjulingen till jobbet i Gimo emellanåt, men kör också för att det är roligt och för frihetskänslan.

Martin Andén i Östhammar tar fyrhjulingen till jobbet i Gimo emellanåt, men kör också för att det är roligt och för frihetskänslan.

Foto: Josef Nylén

Östhammar2007-09-24 19:19
Uppsalapolisen hade på måndagen inte påbörjat den tekniska utredningen om singelolyckan som skedde med en fyrhjuling utanför Morkarla i lördags, då en 47-årig man från Stockholm omkom.
- Beroende på om man räknar med den olyckan har det i år skett fem eller sex dödsolyckor med fyrhjulingar på väg, samt två eller tre dödsolyckor i terrängen, säger Thomas Lekander som är trafiksäkerhetsanalytiker på Vägverket i Borlänge.
Thomas Lekander hänvisar till en studie från Rättsmedicinalverket.
­- Enligt den studien skedde det tidigare två dödsolyckor per år i snitt. I år är det redan minst åtta dödsolyckor. De här fordonen blir alltmer populära, tyvärr. Så säger vi som jobbar med trafiksäkerhet.

Thomas Lekander menar att problemet inte är fyrhjulingarna i sig, utan sättet som de används. Tidigare användes fyrhjulingar främst som arbetsredskap för att transportera timmer eller annat material i besvärlig terräng. Men de senaste åren har fyrhjulingarna blivit mer av ett nöjesfordon, som folk använder på fritiden.
I Sverige rullar uppskattningsvis över 30 000 fyrhjulingar i dag. 25 000 av dessa är registrerade som terrängfordon, och får inte köras på allmänna vägar. Men sedan år 2003 är det möjligt att registrera fyrhjulingar som motorcyklar eller mopeder. Försäljningen ökar snabbt, visar siffror från McRF, Moped- och motorcykelbranschens riksförbund. Hittills i år har 4 557 mc-fyrhjulingar nyregistrerats. Motsvarande siffra för år 2006 är 3 220, vilket innebär en försäljningsökning med över 40 procent. Även försäljningen av de terränggående fyrhjulingarna ökar.
- Fyrhjulingen har blivit som sommarens snöskoter i stora delar av landet, säger Thomas Lekander.

Samtidigt finns det stora olycksrisker med att köra en fyrhjuling.
- Den är tung, och har relativt hög tyndpunkt. En fyrhjuling kan lätt välta om man får ett kast. Man kan bli illa skadad om man kör på något eller om man får fordonet över sig, säger Thomas Lekander.
Någon statistik över utvecklingen med fyrhjulingsolyckor finns ännu inte. Hans-Olof Selhammer vid Uppsalapolisens trafikavdelning har uppfattningen att olyckorna ökar.
- Ju fler fyrhjulingar som kommer ut på vägarna, destom fler olyckor har vi sett.

Ett problem är att somliga personer kör på vägarna med fyrhjulingar som bara får gå i terräng. Ett annat problem är att vissa som har mc-klassade fyrhjulingar eller terränggående diton trimmar sina fordon så att de ska bli ännu starkare och snabbare. Ett tredje problem är att somliga förare tycks ha tappat bort omdömet och kör på ett förbjudet sätt, säger Hans-Olof Selhammer.
- Man måste köra på ett sätt som gör att man inte utsätter sig själv eller andra för skador.
Vad kan polisen göra åt problemet?
- Ingenting. Det går inte att övervaka det här, eftersom en som kör fyrhjuling kan köra in i skogen så fort han får syn på en polispatrull.
Det som behövs är enligt Hans-Olof Selhammer mer kunskap och information om vilka regler som gäller. Samt att alla förare använder omdömet när de kör.
UNT-FAKTA
Fyrhjulingar
En fyrhjuling är ett motorfordon på fyra hjul som kan vara registrerad som antingen terrängskoter, traktor, motorcykel eller moped. Fyrhjulingar ska vara registrerade och ha en registreringsskylt. Undantaget är om fordonet uteslutande används inom inhägnat område.
Mc-registrerade fyrhjulingar, så kallade quadricycles, blir alltmer populära. Det saknas tillgänglig statistik över hur många som finns i trafik, men antalet nyregistrerade quadricycles ökar. 4 557 quadricycles nyregistrerades t.o.m. augusti 2007, medan 3 220 nyregistrerades t.o.m augusti 2006. För Uppsala län gäller för samma period 98 stycken i år respektive 36 i fjol. I hela landet finns dessutom 24 995 terränggående fyrhjulingar, varav 781 finns i Uppsala län.

Källor: Vägverket samt Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om