Flytten av färjeläget tas upp av ny grupp

Tankarna är inte alls nya, men det var länge sedan det på allvar pratades om att flytta färjeläget i Öregrund.Därför blåser nu en nybildad grupp liv i frågan.

Miljövänligare överfart. Befälhavarna på Gräsöfärjan har börjat att spara bränsle.

Miljövänligare överfart. Befälhavarna på Gräsöfärjan har börjat att spara bränsle.

Foto: Christer Bergström/arkiv

Östhammar2010-02-26 09:00
Trafikproblemen i Öregrunds hamn har varit en årligen återkommande fråga under lång tid och de senaste somrarna har Upplands Lokaltrafik valt att inte låta bussarna köra ända fram till färjeläget, utan i stället köra förbi Sven Persson-hallen och ut från staden via Håkanssons gata.
- Just sommartid är det helt kaotiskt i Öregrund. Köerna till färjan kan ibland sträcka sig genom hela centrum och bussarna hade ingen chans att ta sig fram. På det viset är det ju bra att bussarna inte går ända till färjeläget, men tyvärr leder det också till att resenärer måste gå en bit för att komma till bussen om de inte utnyttjar den anropsstyrda trafiken, säger Sune Pettersson (M), ordförande i trafiknämnden.

Den anropsstyrda trafiken, ja. Här har gruppen - som förutom trafiknämndsordföranden själv även består av personal från tekniska kontoret samt representanter för såväl Öregrunds utvecklingsgrupp som Gräsö skärgårdsråd - en av sina första uppgifter, att få ut information om att resenärer faktiskt kan nyttja anropsstyrd trafik med taxi för att komma till bussen. Om detta anmäls ett dygn i förväg.
- Det är många som inte vet att den möjligheten finns. Förra sommaren hade vi bara två turer med anropsstyrd trafik och det talar väl sitt tydliga språk, säger Sune Pettersson.

En satsning på informationsspridning ska ske under våren som en första kortsiktig lösning på problemen, men för att helt komma till rätta med dem måste betydligt större förändringar ske. För det är inte bara under somrarna som trafiksituationen lämnar en del att önska.
- Att något måste göras är vi helt överens om och därför vill vi nu att frågan ska utredas ordentligt, säger Tage Sjölander, ordförande i Öregrunds utvecklingsgrupp.

Hur är än så länge oklart, men en fundering som dryftades vid gruppens möte i veckan var att flytta färjeläget från sin nuvarande plats ungefär 500 meter söderut. Östhammars kommun har nämligen en tomt mellan Anytec och Öregrunds båtvarv i Rörhamn, ämnad för just detta ändamål.
- Med det alternativet skulle hela trafiksituationen i Öregrunds centrum lösas. Men det är ett långsiktigt alternativ som skulle kunna bli verklighet först om kanske tio år, säger Sune Pettersson och fortsätter:
- Annars kan man förstås bygga en bro, något som tidigare föreslagits. Och så kan man fundera på om Håkanssons gata är rätt väg till och från färjeläget eller bron, eller om man skulle bygga en ny väg som kommer ut vid Shellmacken.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om