Fler kan läsa hemspråk
Barn med utländsk bakgrund som får modersmålsundervisning klarar sig bättre i skolan. I Östhammars kommun har det varit oklart vilka behov som finns, men nu ska det ändras.
- Vi har en inflyttning hela tiden, så statistiken kan förändras på en vecka. Nu ligger det på mellan 80 och 90 barn i grundskoleåldern, säger Birgitta Lejman.
I dag ges bara modersmålsundervisning i finska i Östhammars kommun. Enligt Birgitta Lejman finns det även stora elevgrupper med arabisk eller thailändsk bakgrund. Dessutom finns ett 20-tal barn med engelska, spanska, somaliska och turkiska som modersmål samt ett femtontal språkgrupper med ett fåtal elever.
- 22 olika språkgrupper finns här i dag. Vi har inte haft en klar helhetsbild tidigare, säger Birgitta Lejman.
En kommun kan välja att erbjuda modersmålsundervisning till alla elever med utländsk bakgrund.
Men barn- och utbildningsnämnden i Östhammars kommun har liksom många andra kommuner beslutat att hålla sig till det lagstadgade kravet att erbjuda modersmålsundervisning om det finns minst fem elever inom en språkgrupp.
- Om föräldrarna till fem eller fler barn vill ha det så ska det erbjudas. Men sedan är det inte så lätt att få tag på modersmålslärare.
I Grundskoleförordningen finns en passus om att en kommun är skyldig att anordna modersmålsundervisning i ett språk "endast om det finns en lämplig lärare". Och många kommuner har svårt att få tag på modersmålslärare, säger Birgitta Lejman.
- Det är ett problem i hela riket. I stora kommuner är det naturligtvis lättare.
Östhammars kommun samarbetar med Tierp och Älvkarleby där situationen är likartad, och har även inlett ett samarbete med Uppsala kommun för att lösa lärarfrågan.
- Det är ett seriöst arbete som vi lägger ned på det här, säger Birgitta Lejman.
Enligt en utvärderingsstudie från Skolverket når elever som deltar i modersmålsundervisning ett högt genomsnittligt meritvärde i skolan.
- Ett väl utvecklat modersmål har betydelse för inlärningen av andra språk och ämnen, säger undervisningsrådet Eva Wirén.
Även för integrationen är modersmål viktigt, påpekar hon.
- Att ha förankring och bottna i sin identitet är nödvändigt för att kunna förhålla sig till inlärning och sammanhang, både i skolan och i övriga samhället.
Birgitta Lejman hoppas att det ska bli bättre ställt med modersmålsundervisningen i Östhammars kommun till nästa läsår.
- Det hoppas jag verkligen. Troligtvis blir det så att vi går ut med erbjudanden till föräldrarna i de största språkgrupperna.
Om man kommer till ett nytt land kan det vara så att man inte vet att det ska finnas modersmålsundervisning, säger Birgitta Lejman.
- Det ligger på oss att erbjuda det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!