Bertil Kinnunen (S), regionråd och ordförande i kollektivtrafiknämnden, hoppas att satsningen på fler expressbussavgångar i Östhammarsstråket ska locka fler att ta bussen i stället för bilen.
– Restiden är för många medborgare avgörande vid val av färdmedel enligt en studie som UL gjort, säger Bertil Kinnunen.
Underlaget som ligger till grund för beslutet har presenterats vid tre dialogmöten som UL genomförde i december i fjol. Jämfört med det ursprungliga förslaget har flera förändringar gjorts med hänsyn till de synpunkter som framkommit.
I det förra förslaget ingick att buss 886 som trafikerar sträckan Alunda – Uppsala inte längre tar den gamla länsvägens sträckning förbi Rasbo kyrka, i stället följs nya 288:an för att spara restid för pendlare. Men det förslaget mötte lokala protester och nu har förslaget ändrats: linje 886 kommer att gå gamla vägen.
Karin Mörlin från Lejstabro var en av dem som engagerade sig.
– Det känns väldigt bra att vi lyckades få behålla bussen, det visar att det finns ett värde i att försöka göra sin röst hörd, säger Karin Mörlin till UNT.
Det förslag som röstades igenom innebär att varannan buss kvällstid ersätts med en expressbuss som bara stannar i tätorterna och inte heller går till och från Öregrund. Den delen av beslutet ställde sig inte allianspartierna bakom:
– Som helhet tycker vi att satsningen är bra. Men vi vill att människor ska bosätta sig på landsbygden i kollektivtrafiktäta stråk, och då måste det också finnas bra kollektivtrafik även kvällstid, säger Johan Örjes (C), andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden.
Bertil Kinnunen försvarar beslutet, och menar att resandet mellan Östhammar och Öregrund är begränsat på vinterhalvåret.
– Förändringen handlar egentligen om den senare delen av kvällen. Oppositionen ville inte ha expressbuss 775 då, utan buss 811 i motsvarande omfattning. Men vi tror att expressbuss 775 är något som kan stärka kollektivtrafiken i stråket och locka till sig fler resenärer.
Johan Örjes anser att antalet av- och påstigande mellan Östhammar och Öregrund kvällstid motiverar halvtimmestrafik.
– I varje fall om man har som ambition att få fler av dem som reser mellan Öregrund och Östhammar kvällstid att välja bussen. Risken är annars att man förstärker bilen som norm.
Andra förändringar är att expressbussen 775 även får en hållplats på väg 288 vid bussterminalen i Alunda, och ersätter snabbussen 887 som dras in. En ny linje med nummer 118 sätts in på sträckan Gåvsta – Lindbacken – Uppsala och kommer att trafikera gamla vägen via Vallby. För boende i Lindbacken innebär förändringen en bussavgång var femtonde minut måndag-fredag, eftersom både linje 118 och 886 trafikerar hållplatsen vid Lindbacken.